Keir Starmer brit miniszterelnök és a brit védelmi minisztérium közös nyilatkozata szerint StormShroud néven szolgálatba állt az Egyesült Királyság Királyi Légierejének (RAF) első autonóm együttműködő platformja (ACP) /drónja, mely család további tagjainak a szolgálatba állítását tervezik a jövőben.
Az új StormShroud repülőgép a brit-portugál Tekever AR3-as taktikai, pilóta nélküli légi rendszert (UAS) ötvözi a Leonardo UK vállalat BriteStorm rádióelektronikai zavaró berendezésével, gyakorlatilag egy olyan autonóm együttműködő drónná alakítva azt, amely elnyomja (SEAD) az ellenséges légvédelmi radarokat, és együttműködik az RAF vadászgépeivel az ellenséges légtérben.
Az ukrajnai háború tapasztalataiból kiindulva és egy kezdeti 19 millió fontos (25,3 millió dolláros) beszerzés részeként kifejlesztett StormShroud egy a maga nemében első drón, amely túlélhetővé és halálosabbá teszi az RAF harci repülőgépek bevetéseit.
A RAF nyilatkozata szerint: „Az Egyesült Királyságra és NATO-szövetségeseinkre leselkedő egyre növekvő fenyegetés világában a StormShroud erőteljes elrettentő erőként szolgál majd a potenciális agresszorok számára.”
Hasonlóképpen a Leonardo egy közleménye szerint az autonóm együttműködő drón új módot kínál az Egyesült Királyság fegyveres erőinek az egyre hatékonyabb légvédelmi rendszerek kezelésére.
A megrendelt drónok számát a tisztviselők nem hozták nyilvánosságra, de a flottát a RAF 216. százada, az Egyesült Királyság egyetlen autonóm együttműködő drón egysége fogja üzemeltetni. Az Egyesült Királyság drón stratégiája szerint 2030-ra egy autonóm együttműködő drón „csomagot” tervez üzemeltetni.
Az autonóm együttműködő drón program stílusában hasonló az Egyesült Államok Légierejének Collaborative Combat Aircraft (CCA) programjához, és hozzá hasonlóan a drónok nagy fontossággal bírnak a harci tömeg növelése szempontjából.
A Tekever AR3-as repülőgép már repült Ukrajnában, de továbbra sem világos, hogy a StormShroud drón műveleti koncepció mikor kerülhet először harcba, mivel sem az RAF ötödik generációs F-35B, sem az Eurofighter Typhoon vadászgépei közül egyik sem repült Ukrajnában, a közel-keleti csapásmérő küldetések során pedig Paveway IV-es bombákat alkalmaztak.
Forradalmian új taktikában a StormShroud drónok olyan repülőgépeket támogatnak, mint a Typhoon és az F35 Lightning, azáltal, hogy intenzív zavarást alkalmaznak az ellenséges radarok ellen, lehetővé téve a harci repülőgépek számára, hogy a légvédelem tevékenysége nélkül támadják célpontjaikat – tette hozzá a Miniszterelnöki Hivatal és a Védelmi Minisztérium közleménye. Ez azt jelenti, hogy a RAF először profitálhat a csúcskategóriás elektronikai hadviselésből anélkül, hogy kiegészítő személyzetre lenne szüksége, így felszabadítva őket más létfontosságú frontvonalbeli küldetésekre. Itt valószínűleg az EA-18G Growler elektronikai harc gépre utalnak, ahol egy elektronikai harc operátor tartja kézben a légvédelmi radarok elleni tevékenységet.
A StormShroud drónok által hordozott BriteStorm elektronikai hadviselési (EW) készletet a Leonardo gyártó kis méretű, súlyú és energiaellátású rendszerként írja le, amelyet feláldozható pilóta nélküli légi járművekkel (UAV) való integrációra terveztek. A BriteStorm készlet teljes súlya 2,5 kilogramm. Az integrált adó-vevő modulok lehetővé teszik a jelek zavarását az A-tól a J-frekvenciasávig. A BriteStorm fejlesztése 2017-ben kezdődött, a hasonló technológiát alkalmazó BriteCloud rakétacsapda jelentős sikereit követően.
Michael Lee, a Leonardo elektronikai hadviselési értékesítési alelnöke a tájékoztatón a médiának elmondta, hogy elkezdődött a BriteStorm készlet kezdeti kisszériás gyártása.
A StormShroud alapját képező Tekever AR3-as és a továbbfejlesztett Tekever AR5-ös drón együttesen több mint 10 000 repülési órát teljesített az ukrán fegyveres erőknél a brit közlemény szerint.
Hozzátette, hogy a vállalat egyre több frissítést tervez a Tekever AR3-hoz, hogy az naprakész maradjon, és alkalmazkodjon az új fenyegetésekhez magas szinten tartva a drón túlélőképességét.
Mendes elmondta, hogy az Tekever AR3-as gyártása az Egyesült Királyságban, amelyet Nyugat-Walesben és Southamptonban gyártanak, a következő hónapokban és években bővülni fog, de nem osztotta meg a gyártandó repülőgépek számát. Elárulta, hogy a Tekever AR5-ös gyártása is megkezdődött, hozzátéve, hogy szerződést kötnek a Királyi Légierővel nagyobb merevszárnyú pilóta nélküli repülőgépek jövőbeli megrendeléséről.
A vállalat mesterséges intelligenciára és autonómiára összpontosító Overmatch programjával összhangban a Tekever vállalat egy nyilatkozatban azt is közölte, hogy a következő öt évben további 400 millió fontot fektet be az Egyesült Királyságban a kutatás, az infrastruktúra és a védelmi technológia fejlesztésének a támogatására.
Hétfőn az Egyesült Királyság Védelmi Főnöke, Tony Radakin tengernagy egy brit közpénzügyi bizottsági meghallgatáson elmondta, hogy a Védelmi Minisztérium bevezette az úgynevezett „3-2-1” stratégiát az Ukrajna támogatását célzó beszerzések felgyorsítása érdekében, és hogy ez egy olyan terv alapján működik, amely meghatározza a támogatás összegét, a problémakört és a megoldások piacra juttatását.
Megjegyezte, hogy egy tipikus végeredmény az lenne, hogy két terméket szállítanának és tesztelnének Ukrajnában, majd a beszerzéseket ennek megfelelően méreteznék.
Forrás: Breaking Defense; Leonardo UK
Dobos Endre