Kína lerántotta a leplet a J-20-as 5. generációs lopakodó vadászgépe kétüléses változatáról a Kínai Nemzetközi Repülési és Űrkiállításon Csuhajban, bepillantást engedve Peking védelmi repülési képességeinek gyors fejlődésébe.
A Kínai Nemzetvédelmi Minisztérium (MND) november 11-i közleményében felfedte, hogy az állami tulajdonú Légiipari Konszern feloldotta a világon egyetlen kétüléses 5. generációs J-20S névre keresztelt J-20-as változat titkosítását.
Az Egyesült Államok üzemelteti az együléses ötödik generációs F-35-ös és F-22-es lopakodó vadászrepülőket, számos nyugati szövetséges is üzemelteti a hagyományos fel- és leszálló F-35A modellt, valamint a rövid nekifutású, és függőlegesen leszálló B modellt.
A J-20S „nagy teherbírású lopakodó vadászgép, nagy hatótávolsággal és többfunkciós képességgel” – közölte az állami tulajdonú China Daily hírügynökség az MND-re hivatkozva. A második ülés megléte számos lehetőséget kínál az alkalmazó légierőnek, így a személyzet nélküli „Loyal Wingman” drónok irányítását is.
Kínai vélemények szerint egyelőre a pilóta nélküli drónok és a humán irányítású harci repülőgépek együttműködése még a kezdeti szakaszban jár, egyetlen nyugati ötödik generációs vadászgép sem képes középtávon két fős legénységgel irányítani a drónok tevékenységét.
Kínai szakemberek úgy gondolják, hogy az Egyesült Államokban a magas költségek miatt bizonytalanná vált a hatodik generációs NGAD (Next Generation Air Dominance) program jövője. Ennek a programnak egyik kiemelkedő eleme a bevetés során a humán irányítású vadászgép és a drónok együttműködése a mesterséges intelligencia által biztosított magas fokú önállóság mellett.
Úgy tűnik, hogy a J-20S egy kísérlet egy ilyen képesség létrehozására az ötödik generációs tervezésben egy operátorral kiegészítve, aki felügyeli a drónokat, az érzékelők által biztosított információkat és fegyvereket, így a pilóta az alapvető feladatra koncentrálhat.
Kína első lopakodó vadászgépének evolúciója
A J-20S harci gépet a Szecsuán tartományban található AVIC Chengdu Repülőgép-tervező és Kutatóintézet a J-20-as együléses modell áttervezésével alkotta meg.
A J-20-as debütáló repülését 2011 januárjában hajtotta végre, és 2016 novemberében hivatalosan feloldották a titkosítást, amikor a 11. Kínai Nemzetközi Repülési és Űrkiállításon a gép egy rövid légi bemutató programot repült.
A gép még abban az évben szolgálatba állt a PLAAF alakulatainál, így ez lett a harmadik lopakodó vadászgép a világon, amely az amerikai F-22 Raptor és F-35 Lightning II után szolgálatba állt.
Az AVIC tályékoztatása szerint a J-20S szenzorkészlete és elektronikai rendszere jó helyzetismeretet biztosít a személyzetnek, és kis méretű korai légi előrejelző platformként is működhet. Az új modell arra is alkalmas, hogy a drónokat irányítson légi és földi célok elleni támadásra. Mindezek az új funkciók a céltól nagyobb távolságból megvalósított észlelést és harctevékenységet ígérnek.
Fu Qianshao repülőgép-szakértő, aki évtizedeken át szolgált a PLA légierőnél, azt mondta, hogy a lopakodó vadászgépben egy extra ülés több előnyös képességet biztosít a bevetések során. Egy másik, az MND által hivatkozott szakértő kijelentette, hogy egy külön fegyverkezelővel a J-20S jobban alkalmazhatja a precíziós irányítású csapásmérő eszközöket, és kommunikálhat a korai légi előrejelző és irányító rendszerelemekkel.
A lopakodó vadászgépek a kínai modernizáció központi eleme
Kína széles körű katonai modernizációs erőfeszítésbe kezd annak érdekében, hogy erőit egyenrangúvá tegye fő riválisával, az Egyesült Államokkal, és bizonyos esetekben meg is haladja azokat.
A GlobalData legújabb jelentése szerint Kína védelmi kiadásai 2022-ben 225,6 milliárd dollárt tettek ki, ami 7,3%-os növekedést jelent 2021-hez képest, és 7,8%-os összetett éves növekedési rátát (CAGR) tükröz a 2018-2022 közötti időszakban.
Hasonló tendencia szerint a védelmi kiadások a 2023-as évtől 241,2 milliárd dollárról 2027-re 318,6 milliárd dollárra nő – írja a GlobalData.
A modernizációs tervek között szerepel a J-20 Chengdu ötödik generációs repülőgép fejlesztése a kritikus légi támogatás biztosítására, és folyamatban van a munka a Shenyang J-31/35 programban, Kína második saját gyártású 5. generációs vadászgépén.
Dobos Endre