AVIATIKA Katonai repülés

AVIATIKA Katonai repülés

Az Eurofighter Typhoon hosszú távú fejlesztési programja biztosítja a gép jövőbeli bevetési képeségeit a 2060-as évekig

2025. április 19. - AVIATIKA

Kép: A Typhoon új kijelzője; BAE Systems

A Hosszú Távú Fejlesztés (Long Term Evolution; LTE) és Technológia Érettséget biztosító Fázis (Technology Maturation Phase; TMP) programok az Eurofighter Typhoon új pilótafülkéjén, küldetésszámítási rendszerén, repülésirányító rendszerén, a kommunikációs berendezések és fegyverzetvezérlő rendszerek fejlesztésén keresztül fogja növelni a gép, mint fegyverrendszer kapacitását

Az Eurofighter Typhoon jelentős fejlődésen megy keresztül az LTE és a TMP programok megvalósítása révén, amely biztosítja, hogy a négy európai nemzet által kifejlesztett többcélú vadászrepülőgép a 2060-as évekig szolgálatban maradjon.

Az LTE és TMP-szerződések aláírását és a német parlament jóváhagyását követően megkezdődött az Eurofighter Typhoon legújabb technológiával való felszerelési programja.

Az LTE és TMP programok végrehajtása során a gép új pilótafülkéjének, küldetésszámítási rendszerének, repülésirányító számítási rendszerének, kommunikációs berendezéseinek és fegyverzetvezérlő rendszereinek a kifejlesztésével növeli az Eurofighter fegyverrendszerének kapacitását.

Az LTE és TMP programra vonatkozó szerződést az Eurofighter vezérigazgatója, Giancarlo Mezzanatto és a NETMA (NATO Eurofighter and Tornado Management Agency) AVM vezérigazgatója, Simon Ellard írta alá.

„Az LTE TMP program az Eurofighter Typhoon jelentős közép-élettartamú technológiai frissítése lesz, amely számos jelentős fejlesztést vezet be a repülőgépen – különösen annak repülés-elektronikai architektúrájában” – mondta Mezzanatto.

Új koncepciók alkalmazása a cél, amelyek még nagyobb harci előnyt biztosítanak a Typhoon számára, mint az új, nagy felületű kijelző a hatalmas adatmennyiségek leegyszerűsítésére és az új processzorok, amelyek a mai technológiánál 200-szor gyorsabban képesek feldolgozni az adatokat.

A nagy felületű kijelző különösen fontos előny a jövőbeli ECRS2-es AESA radarral felszerelt Typhoon számára. A radar széles sávú képességei lehetővé teszik a nagyobb hatótávolságú érzékelést, a nagyfelületű kijelző pedig átfogó képet ad a taktikai helyzetről.

Az egyenlethez hozzáadódik, hogy a Striker II-es sisakot úgy tervezték, hogy a képernyőn 2D-ben megjelenített információk nagy részét átvigye a háromdimenziós külvilágba. A sisak-kijelző jelentősen javítja a pilóta helyzetismeretét hatékonyan kiterjesztve a külső teret. Röviden, ez megkönnyíti a pilóták számára a célok észlelését. Ez pedig kritikus helyzetekben értékes extra másodperceket ad a pilótának a mindenkori helyzet gyors áttekintésére, a döntésre és a reagálásra.

"Az LTE és TMP szerződés aláírása tükrözi elkötelezettségünket az Eurofighter Typhoon és programja folyamatos hatékonyságának biztosítására az elkövetkező években. Légierőink változó igényeire is választ fog adni" - tette hozzá Mezzanatto.

Az LTE és TMP-megállapodás az alapja annak, hogy az Eurofighter Typhoon a 2060-as években is működőképes maradjon. Az LTE program kulcsfontosságú elem az Eurofighter képességeinek növelésében, mint híd a hatodik generációs vadászrepülőgépek felé.

A programon keresztül bevezetett fejlesztések biztosítják, hogy az Eurofighter Typhoon továbbra is az innováció élvonalában maradjon, technológiai fölényt és élvonalbeli teljesítményt nyújtva üzemeltetői számára.

Az Eurofighter Typhoon Phase 4 Enhancement (P4E) SD csomagját úgy tervezték, hogy javítsa a repülőgép működési képességeit, meghosszabbítva élettartamát. A frissítési csomag legfontosabb fejlesztései a következők:

·        Automatizált érzékelőkezelés – Ez a funkció optimalizálja az összes Eurofighter Typhoon radar, különösen az Active Electronically Scanned Array (AESA) radar használatát, lehetővé téve a repülőgép számára, hogy egyidejűleg több feladatot hajtson végre csökkentve a pilóta munkaterhelését.

·        Továbbfejlesztett pilótafülke interfész – Az ember-gép interfész (HMI) frissítései intuitívabb vezérlést és jobb helyzetismeretet biztosítanak a pilóták számára, javítva a küldetés általános hatékonyságát.

A világ különböző légierőinél hozzávetőleg 608 Eurofighter Typhoon repülőgép áll szolgálatban. Az Egyesült Királyság az Eurofighter Typhoon legnagyobb üzemeltetője, melynek állományában 137 repülőgép áll szolgálatban.

Dobos Endre

A bejegyzés trackback címe:

https://aviatika.blog.hu/api/trackback/id/tr7118842674

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása