AVIATIKA Katonai repülés

AVIATIKA Katonai repülés

Megtörtént Lengyelország első F-35A „Hussar” lopakodó vadászrepülőjének roll-out ünnepsége

2024.08.29.

2024. augusztus 29. - AVIATIKA

Lengyelország első F-35A lopakodó vadászrepülőjét – helyi nevén Husarz – tegnap hivatalosan is bemutatták a Lockheed Martin texasi Fort Worth-i üzemében rendezett ünnepségen. A lengyel névhez fűződő harcos örökségre rájátszva a Lockheed Martin számos olyan összetett képet is összeállított, amelyek a lengyel repülőgépet egyik elődje mellett ábrázolják, a történelmi Szárnyas Huszárok nevű lovasságot, amelyet egykor az ország fegyveres erői legelitebb ágának tartottak. Az első repülőgépet, az AZ-01-et a tervek szerint decemberben átadják a lengyel légierőnek.

Mivel egyre sürgetőbbé vált a szovjet érából származó MiG-29 Fulcrum és a Szu-22 Fitter harci repülőgépek cseréje, Lengyelország 2018 végén felgyorsította a Harpia vagy Harpy Eagle néven ismert új vadászgép beszerzésének programját. A következő év tavaszára megerősítették, hogy Lengyelország tárgyalásokat folytat az Egyesült Államokkal a hagyományos fel- és leszállású F-35A változatok vásárlásáról.

2020. január 31-én aláírták a szerződést 32 darab F-35A vásárlásáról Block 4 konfigurációban – 4,6 milliárd dollár értékben. Az akkori tervek szerint ezeket 2024 és 2030 között szállítanák le, négy-hat repülőgép per év ütemezéssel, bár ezt a szállítások körülbelül egy éve tartó szünete is befolyásolhatja, de közben kidolgoztak egy kerülő megoldást az F-35A létfontosságú technikai frissítés (Tech Refresh 3 vagy TR-3) szoftver életre keltésére.

Oroszország 2022 februári teljes körű ukrajnai inváziója megerősítette az F-35A-k bevezetésének sürgősségét és a kezdeti hadműveleti képesség szintjére való emelését. A változó biztonsági helyzet azt jelenti, hogy a jövőben a lengyel F-35A-k esetleg B61-12 termonukleáris bombákkal is felszerelhetők, Varsó ugyanis egyre inkább nukleáris elrettentő képesség kiépítésére törekszik.

Az első hat lengyel F-35A kezdetben az arkansasi Ebbing nemzeti gárda légibázisán marad, hogy beindítsák a pilóták és a karbantartók képzését.

A 14 lengyel F-16C/D pilóta első csoportja már megkezdte az F-35A átképzését az Egyesült Államokban, míg mások – köztük a MiG-29-esek pilótái – az F-35A teljes küldetési képességű szimulátoraiban töltötték az idejüket. Ezek a pilóták lesznek az oktatói a lengyel F-35A pilóták következő generációjának.

Míg kezdetben az F-16-os pilótákat részesítették előnyben az F-35-ös átképzéseknél, lehetséges, hogy a lengyel MiG-29-es és talán még a Szu-22-es pilótákat is kiképezik a lopakodó vadászrepülőgépre. Noha az átképzés folyamata számukra nehezebb lesz, ennek megvan az az előnye, hogy az F-16-os haderő nem veszít el annyi tapasztalt repülőt.

Végső soron Lengyelország azt tervezi, hogy az F-35-ös kiképzést saját földjén fogja lebonyolítani, de ez eltart egy ideig, mivel a tervek szerint 24 pilótát és 90 technikust fognak kiképezni az Egyesült Államokban. Idő közben a repülőgépek első tételét leszállítják Lengyelországba, hogy megalakítsák az első hadműveleti századot, amelynek székhelye Łask lesz, 2025-26 körül. Ez az egység a tervek szerint 2030 körül éri el teljes bevethetőségi szintet.

Az F-35A-k második üzemi helyszíne valószínűleg Swidwin lesz, amely jelenleg Lengyelország utolsó Szu-22-es századának ad otthont.

A Lockheed szerint a lengyel F-35-ös vadászflotta a TR-3-as frissítést követően végül Block 4-es képességekkel rendelkezik majd. A TR-3-as frissítés adja meg az F-35-ös „számítógépes gerincét”. Az F-35-ös jövőbeli képességeit hatékonyan alátámasztó hardver- és szoftvermódosítások sorozatát, gyűjtőnéven Block 4-esnek hívják. A TR-3-as fejlesztése és tesztelése korántsem bizonyult egyszerűnek.

A készülő F-35-ösön kívül a Lengyel Légierő szokatlanul sokszínű harci repülőgép-flottát üzemeltet, legalábbis a modern NATO rendszerhez képest. Felszerelése az Egyesült Államokból szállított vadászrepülők és a szovjet korszak immár modernizált felszereléseiből áll, míg a dél-koreai gyártású FA-50-es könnyű harci repülőgépek is a készlet legújabb tagja.

Az F-35A érkezéséig Lengyelország legfontosabb harci repülőgépe a Lockheed Martin F-16C/D Block 52+, helyi nevén Jastrzab vagy Hawk, amelyből 48 példányt (36 együléses F-16C és 12 kétüléses F-16D) vásároltak. Ezek három századból állnak, közülük kettő Poznan-Krzesinyben, egy pedig Łaskban található.

Lengyelország már elkezdte vizsgálni az F-16-osok lehetséges fejlesztését, hogy megőrizzék magas harckészségüket mindaddig, amíg az F-35-ösök teljesen bevethetővé válnak, és együtt harcoljanak.

A lengyel F-16-osok bármilyen jövőbeli modernizálása valószínűleg nagyjából az F-16V frissítés mentén fog megvalósulni, beleértve az AN/APG-83 Scalable Agile Beam Radar (SABR) AESA radart, valamint az új elektronikai hadviselési rendszereket és a fedélzeti számítógépeket.

A lengyel légierő harci flottájának legújabb tagja a Korea Aerospace Industries (KAI) FA-50-es gépe. 2023 júliusában megállapodást írtak alá 48 könnyű harci repülőgép megvásárlásáról, amely egy a Dél-Koreából Lengyelországba irányuló sokkal nagyobb fegyverszállítás része. A repülőgépeket gyors ütemben szállítja a dél-koreai partner, hogy ellensúlyozzák a MiG-29-esek Ukrajnába szállítását és a Szu-22-esek függőben lévő kivonását.

Az első 12 lengyel FA-50PL repülőgépet a Block 10-es szabvány szerint 2023 közepén szállították Lengyelországba. A következő 36 repülőgépből álló csoport a fejlettebb Block 20-as konfigurációval készül, beleértve az aktív elektronikus pásztázó (AESA) radart, a Sniper célzó berendezést, a Link 16-os adatkapcsolatot és az AIM-9X Sidewinder rakétákat. A Block 20-as repülőgépek szállítása jövőre kezdődik.

 

Összességében elmondható, hogy Lengyelország egyre erősebb légiereje tükrözi az ország védelmi kiadásait, mivel Ukrajna teljes körű inváziója nyomán egyre nő az orosz agressziótól való félelem. Mivel Lengyelország GDP-jének 4,23 százalékát költi fegyveres erői fejlesztésére, ami több mint a duplája a NATO két százalékos céljának, a készülő F-35-ös flotta az ország gyors katonai modernizációjának egyik legerősebb és legmegfelelőbb szimbóluma lesz.

Dobos Endre

A bejegyzés trackback címe:

https://aviatika.blog.hu/api/trackback/id/tr818477845

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása