AVIATIKA Katonai repülés

AVIATIKA Katonai repülés

Az erősen továbbfejlesztett Mirage 2000D RMV megnövelt csapásmérő képességgel áll szolgálatba

2025. április 15. - AVIATIKA

Kép: Mirage 2000D az Iniochos éves többnemzetiségű légi gyakorlat során, amelyre az elmúlt hetekben Görögországban került sor; Rich Cooper

A Francia Légi- és Űrerő nem régen egy ünnepség keretében hivatalosan is újra bemutatta a modernizált Mirage 2000D RMV csapásmérő repülőgépet. Az idei év végéig a haderő 50 továbbfejlesztett példányt vesz át a deltaszárnyú repülőgépből, amely kora ellenére továbbra is rendkívül hatékony hagyományos csapásmérő és harcászati támogató eszköz. A továbbfejlesztett típus legalább 2035-ig marad szolgálatban, amikor is végül a Rafale veszi át a szerepét – várhatóan egy harci drón repülőgéppel (UCAV), majd végül egy teljesen új páneurópai repülőgéppel is kiegészítve.

A Mirage 2000D RMV (RMV a Rénovation Mi-Vie vagy az életciklus félidejében történő frissítés) modernizálás számos új fegyveralkalmazást tesz lehetővé: levegő-föld opcióban az Egyesült Államokban gyártott 1000 font/454 kg tömegű GBU-48, 500 font/227 kg tömegű GBU-49 és 2000 font/907 kg tömegű GBU-50 Enhanced Paveway II nagy pontosságú bombákat. A saját fejlesztésű bombák tekintetében létezik a helyben gyártott AASM rakétahajtóművel hajtott bomba lézervezérelt változata, amelynek változatait Ukrajnában széles körben használták. További támadó lehetőségek közé tartozik a Thales/TDA ASPTT (Air-Sol Petite Taille Tactique) könnyű, lézervezérelt, levegő-felszín bomba, más néven BAT-120LG.

A Mirage 2000D most először rendelkezik csöves fegyverzettel, a CC422-es típusú 30 mm-es konténerezett gépágyút a bal oldali szívócsatorna alatti tartóra lehet függeszteni. A repülőgép-fedélzeti gépágyúk ma is értékes támogató eszközei lehetnek a vadászgépnek. Mivel azonban a Mirage 2000D a nukleáris csapásmérő Mirage 2000N repülőgépvázból származik, így ezt a változatot soha nem szerelték fel belső gépágyúkkal.

A továbbfejlesztett Mirage rendszereit jól felkészítették az új a fegyvereknek a használatára, köszönhetően a Rafale-on használt, modernebb nagy hatótávolságú függesztett elektro-optikai TALIOS berendezés bevezetésének. Ez felváltja az öregedő ATLIS II, PDL CTS és Damocles berendezéseket, amelyeket korábban a Mirage 2000D használt. A TALIOS egy kétfunkciós eszköz, amely taktikai felderítési és célzó funkciókkal rendelkezik. A berendezés felderítő üzemmódban nagy felbontású színes képeket készít, amelyek valós időben továbbíthatók a Link 16-os adatkapcsolaton keresztül.

A Mirage 2000D RMV egy új törzs alatti póttartályt kapott, amely üzemanyagot szállít, ugyanakkor beépített infra- és rádió zavaró töltet tárolóval is rendelkezik. Ezzel megduplázódott a gép által szállított zavaró töltetek száma. Az speciális törzs alatti póttartály elektronikus intelligencia (ELINT) berendezést is tartalmaz, ami azt jelenti, hogy a repülőgép ilyen típusú küldetéseket nagyobb hatótávolságban is végre tud hajtani. Korábban a régebbi ASTAC berendezést kellett a törzs alatti tartóra függeszteni, elvéve a lehetőséget a törzs alatti póttartály alkalmazására.

Ezeken a fegyvereken kívül a Mirage 2000D RMV modernizált pilótafülkét is tartalmaz, beleértve az intuitívabb digitális műszerfalat. A hírek szerint a modernizált repülőgép pilótái a Thales Scorpion sisakra szerelt kijelzőt is megkapták, amelyet a francia Rafale legénysége már egy ideje használ, és amelyet az Egyesült Államok Légierejének A-10-es és F-16-os közössége is átvett.

A többi kulcsfontosságú avionika – köztük az Antilope 5 domborzatkövető radar – azonban változatlan marad. Mindez körülbelül 530 millió eurós, azaz nagyjából 590 millió dolláros költséggel valósul meg.

A Mirage 2000D a Mirage 2000N kétüléses, minden időjárási körülmények között bevethető nukleáris csapásmérő repülőgép rugalmasabb, hagyományos fegyverzetű változataként jelent meg.

Eredetileg a Mirage 2000N nem volt képes precíziós támadásokat végrehajtani hagyományos fegyverekkel, a Mirage 2000D változatot azonban erre tervezték.

A D-változat külsőleg nagyon hasonlít a Mirage 2000N-re, az eredeti D-modell egy teljesen átdolgozott pilótafülkével is rendelkezik, valamint korszerű kijelzőkkel, és a HOTAS elveit megvalósító gázkarral és botkormánnyal. A célzást segítő berendezések mellett a Mirage 2000D továbbfejlesztett elektronikai önvédelmi csomaggal is bővült.

A Mirage 2000D kezdeti támadófegyverei a lézervezérelt AS30L rakéta, a BGL 1000 lézervezérelt bomba (LGB), valamint az Egyesült Államokban gyártott 500 font/227 kg tömegű GBU-12 és a 2000 font/907 kg tömegű GBU-24 Paveway II bombák voltak. A Mirage 2000D egyetlen SCALP-EG vagy APACHE rakétát is hordozhat a törzs alatti tartóján. Az APACHE rakétát, amely repülőterek elleni kazettás lőszereket szállított, azóta kivonták a szolgálatból, míg Franciaország SCALP-EG cirkálórakétáiból jelentős mennyiséget adott Ukrajnának.

A Mirage 2000D gyártása 1993-tól 2001-ig tartott, és ez idő alatt 86 darab készült. Ezek hamarosan a francia légierő igáslovai lettek kiterjedt hadműveletei során Afganisztán felett, Afrika Száhel-övezetében a Barkhane hadműveletben, valamint a Közel-Keleten a Chammal hadműveletben.

Fontos szerepüket tükrözve a Mirage 2000D-t már a DRMV program előtt is fokozatosan frissítették, új fegyverekkel, köztük kettős üzemmódú GBU-49 lézer/GPS-vezérelt bombák alkalmazásának a lehetőségével, valamint Link 16-os adatkapcsolattal, továbbfejlesztett adatmodemmel és titkosított rádiókkal.

Amellett, hogy a Mirage 2000D RMV program késésben van, az érintett mennyiséget a program elindítása óta csökkentették 71 korszerűsített repülőgépről a jelenlegi 50-re, amelyet a Francia Légi- és Űrhaderő kap. A repülőgépekre azonban továbbra is nagy az igény a nagy intenzitású konfliktusokban, amelyekre a NATO európai légiereje készül az egyre növekvő orosz fenyegetés miatt.

Az első modernizált Mirage 2000D RMV-t 2021 elején adták át a Francia Légi- és Űrerőnek, amelyet akkor tesztelésre és értékelésre használtak. A Mirage 2000D flottát az északkelet-franciaországi Aérienne 133 Nancy-Ochey bázisról üzemeltetik. A bázis három százada 67 darab Mirage 2000D-vel van felszerelve.

A folyamatban lévő műveletek során, különösen a Közel-Keleten, a továbbfejlesztett Mirage 2000D RMV-ket valószínűleg inkább előbb, mint utóbb bevetik, hogy a lehető legtöbbet hozzák ki a gépek új képességeiből.

Jelenlegi állapotában a Mirage 2000D lesz az utolsó a Francia Légi- és Űrhaderőt kiszolgáló deltaszárnyú harci repülőgépek közül. A Mirage 2000N-t 2018-ban nyugdíjazták, majd ezt követte 2022-ben az alapváltozat Mirage 2000C légiharcra tervezett vadászgép. Mára a továbbfejlesztett Mirage 2000-5F vadászgép flottát állítják le, de néhány példányt ezek közül Ukrajnának adományoznak. A különböző verziójú Mirage-ok 1961 óta állnak szolgálatban a francia légierőnél, amikor is az első generációs Mirage III-as szolgálatba állt.

Megfelelően modernizálva a Mirage 2000D RMV 2035-ig folytatja a francia élvonalbeli szolgálatot. Ekkorra a Rafale olyan számban lesz elérhető, hogy a Mirage D-modell végre kivonható lesz. A Francia Légi- és Űrerő körülbelül ugyanebben az időkeretben tervezi, hogy az új a Next Generation Fighter (NGF), valamint az együttműködő harci drónok szolgálatba állnak.

 

Bárhogyan is alakulnak ezek az ambiciózus tervek, úgy tűnik, hogy a Mirage 2000D végül lenyűgöző négy évtizedes szolgálatot teljesít majd.

Dobos Endre

A bejegyzés trackback címe:

https://aviatika.blog.hu/api/trackback/id/tr2018840484

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása