Kép: Saab 340 AEW&C; SAAB
Meg nem erősített jelentések szerint a hétvégén egy ukrán F-16-os lelőtt egy orosz Szu-35S Flanker vadászgépet. Ha az állítás igaznak bizonyul, ez lenne az első alkalom, hogy egy F-16-os lelőtt egy orosz repülőgépet, egy olyan küldetés során, amelyet eredetileg mintegy 50 évvel ezelőtt terveztek.
Az ukrán légierő június 7-én tette közzé hivatalos bejelentését a Szu-35S – Oroszország egyik legmodernebb harci repülőgépe – megsemmisítéséről. Az ukrán légierő Telegram csatornáján egy rövid közleményben azt írták, hogy a Szu-35S-t Kurszk irányában végrehajtott sikeres elfogás eredményeként lőtték le.
Az, hogy az Orosz Légierő (VKS) június 7-én egy Szu-35S-t veszített egy reggeli művelet során, kétségtelennek tűnik. Online megosztott képek egy helyszínt mutatnak, amely egy lelőtt Szu-35S-t mutatnak. Az egyik videó a pilóta keresésében és mentésében részt vevő helikopterek egyikéről készült. Nyílt forrású képek alapján ez a nyolcadik eset, hogy Szu-35S veszett el harcban Oroszország 2022 februári teljes körű inváziójának kezdete óta.
Figyelemre méltó, hogy az Ukrán Légierő, miközben a repülőgép megsemmisítését állította, nem nevezte meg a fegyvert, amely lelőtte. Ellenőrizetlen állítások szerint, amelyek először a német Bild újságban jelentek meg, a Szu-35S-t egy F-16-os lőtte le.
A Bild beszámolója szerint szombaton az északkelet-ukrajnai Szumi régióban folyó harc során az ukrán légierő vadászgépeivel bombázta az országon belüli és a közeli Kurszk régióban lévő orosz állásokat. A lap szerint Oroszország egy csúcstechnológiát képviselő Szuhoj Szu-35-ös légfölény vadászgépet küldött, hogy lelője az ukrán vadászgépeket, de az orosz pilóta csapdába repült.
Az F-16-os számára a céladatokat egy Saab 340-es repülőgép szolgáltatta, amely körülbelül 200-300 kilométeres távolságban repült az orosz vadászgéptől. Amikor a Szu-35S elég közel volt, az ukrán F-16-os pilóta a Saab 340-es által biztosított céladatok felhasználásával egy AIM-120-as rakétát indított a Szu-35-re. Az orosz repülőgép mintegy 16 kilométerre zuhant le Oroszország területén, Korenevo városa közelében. A pilóta katapultált és biztonságosan földet ért – írja a Bild és az ukrán Telegram Stugna csatorna.
A Saab 340 AEW&C vadászgép-irányító eszközként működik, célokat derít fel, rangsorolja, majd a vadászgépekhez rendeli azokat, hogy megvalósuljon az elfogásuk. Ugyanezek az adatok természetesen más légvédelmi eszközökhöz is továbbíthatók. Az F-16-os és a nyugati országok által szállított földi légvédelmi rendszerek azonban a legrelevánsabbak ebből a szempontból, mivel a radarrepülőgép a NATO-szabványú Link 16-os adatkapcsolati kommunikációs rendszerrel van felszerelve.
A Link 16-os lehetővé teszi a Saab 340 AEW&C repülőgép fedélzetén lévő operátorok számára, hogy valós idejű légi helyzetképet és céladatokat küldjenek a levegőben és a földön lévő kompatibilis rendszereknek, lényegében egy kritikus csomópontot töltve be egy modern integrált légvédelmi rendszerben (IADS). A repülőgép törzsének felső részén található jellegzetes radarburkolat a Saab (korábban Ericsson) Erieye aktív elektronikusan pásztázó (AESA) radarját takarja. Ez a radar képes különféle légi és tengeri célokat észlelni akár 450 kilométeres távolságból is, a repülőgép jellemzően 6000 méteres magasságban repül.
Összesen körülbelül 85 működőképes F-16-ost ígértek Ukrajnának. Ebből 24-et Hollandiából, 19-et Dániából és 12-t Norvégiából (ugyanez az ország további 10-et biztosít, amelyeket alkatrészekként fognak felhasználni), míg Belgium azt állítja, hogy 30-at fog szállítani. Meg kell jegyezni, hogy ebből a teljes mennyiségből, a gépek legalább egy részét nem Ukrajnába küldik, hanem ukrán pilóták kiképzésére használják elsősorban a romániai Európai F-16-os Kiképző Központban (EFTC). Az Egyesült Államok most olyan repülőgép törzseket adományoz Ukrajnának, amelyek nem alkalmasak repülésre.
Általánosságban kevés részletet hoznak nyilvánosságra arról, hogyan használja Ukrajna az F-16-osait, bár a hivatalos és nem hivatalos források a légi és földi célok elleni harci küldetésekben használt függesztmények fényképeit mutatják. A típus kombinált légi műveletekben is részt vett, és többször is megfigyelték, hogy kis átmérőjű bombákat (SDB) alkalmaztak a küldetés során.
Az ukrán F-16-os biztosan egy AIM-120 fejlett közepes hatótávolságú levegő-levegő rakétát (AMRAAM) használt a Szu-35S elfogásakor. Ez a repülőgép elsődleges légiharc fegyvere, amelyet az AIM-9X Sidewinder és a korábbi AIM-9L/M Sidewinder infravörös irányítású légiharc rakéták egészítettek ki. Ugyanezeket a rakétákat használják az ukrán F-16-osok is, amelyek rendszeres drón- és cirkálórakéta elfogó bevetéseken vesznek részt.
Tekintettel arra, hogy Ukrajna légierejét kísérti a nagy hatótávolságú orosz R-37-es légiharc rakéta, amelyet az orosz repülőgépek nagy távolságból indítanak az ukrán repülőgépekre, hogy minimalizálják saját kockázatukat, ezért egy „hosszabb bot” átadása Ukrajnának minden bizonnyal nagyra értékelendő lenne. Az ukrán vadászpilóták úgy vélik, hogy ez jelentené a legnagyobb különbséget.
A múltban különösen a Patriot légvédelmi rendszert használták merevszárnyú taktikai repülőgépek és helikopterek lelövésére az orosz légtérben, és állítólag sikeresen célba vett repülőgépeket körülbelül 190 km-es távolságból. 2023 májusától kezdődően Ukrajna előre tolta a Patriot ütegeit, hogy mélyen elérjék az orosz ellenőrzés alatt álló légteret. Ennek során egy sor orosz repülőgépet lőttek le Ukrajna északkeleti határán fekvő orosz terület felett. 2023 decemberében a Patriot ukrán üzemeltetői hasonló taktikát alkalmaztak a Fekete-tenger északnyugati részén repülő orosz repülőgépek ellen.
Ettől függetlenül, miután hónapokig vártak az F-16-osra, és bár Washington ismételten elutasította őket, Ukrajna végül gyorsan bevezette a típust a hadrendjébe.
Kevesebb mint egy évvel ezelőtt erősítették meg először az F-16-osok jelenlétét az országban, és azóta a típus küldetési köre kibővült. Ukrajna egyértelműen küzd azzal a kihívással, hogy egy teljesen új, nyugati harci repülőgépet vezessen be, amely sok tekintetben eltér a szovjet korabeli felszerelésétől.
Forrás TWZ
Dobos Endre