AVIATIKA Katonai repülés

AVIATIKA Katonai repülés

A Gripen E vadászgépeket Arexis Elektronikai Harc (EW) rendszerrel szállítják

2024. augusztus 30. - AVIATIKA

Az Electronic Warfare (EW) három különböző szegmensre osztható: Electronic protection EP elektronikai védelem; Destruction of Enemy Air Defenses DEAD elektronikai támadás és Suppression of Enemy Air Defenses SEAD ellenséges légvédelem elnyomása, amelyhez belső érzékelőket és külső elemeket szereltek fel és végül az Electronic Support Measures ESM, amely lehetővé teszi a repülőgépek fenyegetéseinek megértését. Ezek mindegyike be van építve a Gripen E változatba és lehetővé teszik a rakétatámadás végrehajtásához megfelelő minőségű céladatok megszerzését, amelyek szükségesek, hogy a rakéta nagy támaszkodhasson a megszerzett metaadatokra, vagy egy együttműködő repülőgép által biztosított metaadatokra.

A Gripen E Arexis Electronic Warfare (EW) rendszerrel van felszerelve

A Gripen E a legújabb generációs Arexis EW rendszerrel van felszerelve, amely képes megbirkózni a legújabb fenyegetésekkel. „Ami korábban egyszerű volt, hogy a kommunikációs jelek nagyon alacsony frekvenciájúak, a radarok magasabb frekvenciájúak, az megváltozik a kommunikáció és a radarok közötti határok elmosódnak, a radarok megpróbálják álcázni magukat a kommunikációs jelek közé, így a helyzet egyre bonyolultabb. ” – mondja Mikael Corp, az EW értékesítési igazgatója. A rendszer szférikus lefedettséget biztosít a repülőgép manővereitől függetlenül, széles sávban működik és a lehető leghamarabb digitalizálja a jeleket, betáplálja azokat a feldolgozó egységbe, amely mesterséges intelligencia alapú algoritmusokat használ az azonnali azonosításhoz és szükség esetén figyelmeztetéshez. A mesterséges intelligencia jelentős segítséget nyújt az azonosítási folyamatban: „hagyományosan az azonosító paraméter alapú volt, de manapság, mivel a fenyegetések próbálnak elrejtőzni, nem csak a paramétereket, hanem a viselkedést is meg kell vizsgálnunk” – magyarázza Mikael Corp, és ebben az mesterséges intelligencia kulcsfontosságú elem.

Antennák a szárnyvégeken és a függőleges vezérsíkon

Egy másik előrelépés az AESA antennák használata, amelyek lehetővé teszik a szabványos antennákhoz képest nagyobb teljesítményszint irányítását; nem csak a nyaláb, a frekvencia és egyéb paraméterek vezérlését, több nyaláb létrehozását, gyors frekvenciaváltást tesznek lehetővé, hanem finom degradációt is biztosítanak. A Mikael Corp szerint a Gripen E-ben alkalmazott integrált megoldás biztosítja a legjobb pontosságot a cél iránymeghatározás módban, köszönhetően a szárnyvégekre és a függőleges vezérsíkra szerelt számos antennának (ezek száma titkos), lehetővé téve a fázisváltozás mérését.

A Gripen E-n a szárnyvégek nagyobbak, mint a Gripen C-n így nagyobb szenzorok és nagyobb számítási teljesítményű berendezések elhelyezése vált szükségessé. „Ha az ESM-ről beszélünk, a teljes elektromágneses kép másodpercek alatt generálható teljesen passzív üzemmódban, a legújabb Arexis ultraszéles sávot lefedő és maximális lefedettséget biztosító egységgel.”

Számos potenciális vásárló érdeklődött az Arexis iránt

Ha a küldetés a repülőgép EW képességeinek további fejlesztését kívánja meg, az Arexis elektronikai zavaró konténer is hozzáadható. „Ez egy önköltséges program, amely körülbelül öt éve indult. Vettük az Arexis építőelemeinek egy részét, összeraktuk őket, és két év múlva megkezdtük a repülési teszteket, hamarosan továbbiakat is tervezünk, hogy ellenőrizzük a frissített szoftvert és az új funkciókat” – teszi hozzá Mikael Corp. Jelenleg a berendezés a repülési teszteken már túl van, de még nem az üzemi tesztelésen, és a Saab szerint több potenciális ügyfél is érdeklődött. Míg az irány funkció pontosabb a repülőgépbe integrált Arexissel, a konténerbe telepített berendezés hozzáadásával nagyobb teljesítmény érhető el, így nem csak az azt szállító platform, hanem a formációban lévő többi gép számára is védelmet nyújt. A Gripen E-n való felhasználása mellett a Saab az EW-piacra is ajánlja az Arexisnek ezt a legújabb verzióját, melynek egyik fő célpontja a német Typhoon ECR program, amely a Luftwaffe ECR Tornadok helyébe lép.

A Saab együttműködik az MBDA-val

Az EW választék további bővítése érdekében a Saab együttműködik az MBDA-val a Spear mini cirkálórakéta EW változatának kifejlesztésében. „Itt is kihasználjuk az Arexis technológiát, és rögzítjük a bejövő jeleket, enyhén módosítjuk azokat, majd visszaküldjük, és ezáltal rávehetjük az ellenséges szenzort, hogy megváltoztassa a célparamétereket, például a sebességet vagy másokat.” A program a fejlesztés korai szakaszában van, mind a finnországi tamperei Saab Technológiai Központban, amely a kompakt elektronikai mikrohullámú alkatrészekre szakosodott, mind pedig Järfällában, amely a Saab EW üzletága svéd részének ad otthont.

A Saab által fejlesztés alatt álló Spear EW változat eltér a brit Királyi Légierő számára tervezett változattól és egy potenciális vásárló eltérő követelményén alapul. A Saab és a svéd légierő közötti megbeszélések jelenleg is folynak ebben a témában, és ha ezek megvalósulnak, akkor az új vadászgépek teljes fejlesztéséhez és integrációjához vezetnek.

Airbus megrendelés az Arexis berendezésre

A Saab megrendelést kapott az Airbus Defence and Space-től Arexis elektronikai hadviselés (EW) szenzorcsomagjára, jelentette be a svéd vállalat 2024. március 26-án.

A rendszert a német védelmi beszerzési hivatal 2023 júniusában választotta ki a Luftwaffe Eurofighter Elektronischer Kampf (EK) repülőgépének felszerelésére, amelyből 15 példányt vásárolnak be Eurofighter EW változatként a Luftwaffe Tornado Electronic Combat/Reconnaissance (ECR) repülőgépeinek helyettesítésére. A 15 Eurofighter EK-változat beszerzését a német Bundestag költségvetési bizottsága 2023 novemberében hagyta jóvá.

Az Arexis rendszereket a 2024-2026 közötti időkeretben szállítják, a szerződés értékét nem hozták nyilvánosságra. Az Arexis EW szenzorcsomagokat az Airbus Saab számára a német partner, a Helsing támogatja, amely mesterséges intelligencia (AI) funkciókkal látja el a rendszereket. A legújabb szenzorokkal és önvédelmi képességekkel rendelkező Arexis programcsomag lehetővé teszi a felhasználó számára, hogy összetett és zsúfolt elektromágneses környezetben észlelje, megkeresse és azonosítsa a radarsugárzókat. Moduláris jellegű, szinte bármilyen modern légiharci platformhoz illeszthető.

Micael Johansson, a Saab vezérigazgatója és elnöke elmondta: „A légi fedélzeti platformok elektronikai hadviselési rendszereinek fejlesztésében szerzett szilárd tapasztalatunk és az Airbusszal való hosszú távú együttműködésünk kulcsfontosságú lesz az Eurofighter EK német légierőhöz való eljuttatásában. „A fejlett hardvert és a mesterséges intelligencia-kompatibilis szoftvert ötvözve az Arexis szenzorcsomagunk a következő évtizedekben jövőbiztos elektronikai hadviselési képességekkel erősíti a német védelmet.”

Dobos Endre

Kép: EDR

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://aviatika.blog.hu/api/trackback/id/tr2018478795

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása