AVIATIKA Katonai repülés

AVIATIKA Katonai repülés

Az OBSS program jelentősége az USAF számára

2024. szeptember 23. - AVIATIKA

A General Atomics Systems Inc. arra készül, hogy megépítse és tesztelje a fejlett moduláris Gambit harci dróncsaládjának tervét az Egyesült Államok légierejének titkos fedélzeten kívüli érzékelő állomás (Off-Board Sensing Station OBSS) program részeként. A Gambit drón újszerű tervezési koncepciójának az alapja egy közös váz, amelyre a különböző kiegészítő készletek szerelhetők, akár rendkívül eltérő formában és felszereléssel.

 A fedélzeten kívüli érzékelő állomás (OBSS) programot a légierő kutató laboratóriuma (Air Force Research Laboratory AFRL) vezeti, amely a közelmúltban összeszerelési és repülési tesztet végzett a General Atomics vállalattal megkötött szerződésnek megfelelően. 2022 márciusában derült ki, hogy a Gambit drón megléte volt a General Atomics vállalat számára az OBSS projektbe való belépés alapja, majd kiderült, hogy ez a drón a rendszercsaládnak csak az egyik tagja.

 "30 éves történelmünk során a General Atomics úttörő szerepet játszott a harci repülőgépeket támogató pilóta nélküli repülőgép-rendszerek fejlesztésében" - mondta David R. Alexander, a cég elnöke. A légierő kutató laboratóriuma halad tovább a General Atomics-al, mert a vállalat megfelelő háttérrel és tapasztalattal rendelkezik a fedélzeten kívüli érzékelő állomást (OBSS) tartalmazó repülőgépek időben történő fejlesztésében, egy játékszabályokat átíró ember nélküli repülő rendszer (Unmanned Aerial System UAS) létrehozásában.

 A fedélzeten kívüli érzékelő állomás (OBSS) programról és célkitűzéseiről nyilvánosan elérhető részletek továbbra is rendkívül korlátozottak. Az OBSS program keretében a légierő azt reméli, hogy olyan pilóta nélküli repülőgépet állíthat szolgálatba, amely nagyfokú autonómiával és kiváló szenzorkészlettel rendelkezik, amely képes a negyedik és ötödik generációs vadászgépek látótávolságán túl repülve különböző légi célokat felderíteni és a céladatokat továbbítani a személyzettel repülő vadászgépre.

A légierő kutató laboratóriuma tavaly ősszel 17,8 millió dolláros szerződést kötött a General Atomics-al egy OBSS drón-repülőgép prototípusának kifejlesztésére. A cég fej-fej mellett halad a Kratos-al, amely akkoriban megnyerte a saját 17,7 millió dolláros szerződését.

Az IRST-k a reneszánszukat élik mind a légierő, mind a haditengerészet jelenlegi és még inkább a jövőbeli vadászgépeiben. Az IRST berendezések értékes kiegészítői az AESA radaroknak, mivel passzív módon képesek felderíteni a légi és földi támadóeszközöket, csökkentve annak esélyét, hogy az ellenség érzékelje, hogy észrevették, ugyanakkor immunisak a rádiófrekvenciás zavarásra. Az IRST alternatív módszert kínál a lopakodó repülőgépek észlelésére, amelyeket a radarok is csak bizonyos távolságon belül érzékelnek.

 Viszont egyetlen IRST általában csak több mérésből tud adatokat szolgáltatni a célpont irányáról. Az érzékelt cél távolsága ezután más eszközökkel meghatározható, de ez hosszadalmas és összetett folyamat lehet. Azonban több IRST érzékelővel ellátott OBSS drónon, valamint az együttműködő vadászgépen lévő rendszerek hálózatba kapcsolva gyorsabban biztosítják a céladatokat háromszögeléssel, hogy milyen messze van a potenciális fenyegetés.

 A General Atomics ezeket a képességeket külön-külön is bemutatta a lopakodó képességű Avenger drónjának olyan változataival, amelyek függesztett IRST-vel voltak felszerelve és más valós és szimulált platformokkal együtt működtek. A vállalat januárban jelentette be egy új teszt eredményeit, amelyben egy valós Avenger drón és további „digitális” példányai együttműködve üldözték a célt, miközben elkerülték a fenyegetéseket, részben az egyesített szenzoraik által a repülési útvonalakra érvényes valós idejű frissítések segítségével.

 A fedélzeten kívüli érzékelő állomás OBSS iránt a légierőn belül növekvő érdeklődés mutatkozik, mivel a rendszer egy viszonylag olcsó, nagyfokú autonómiával rendelkező, személyzet nélküli repülőgép rajból áll, amelyeket hálózatba kapcsolt szenzorok összességeként kell elképzelni.

 A rajokon belüli drónokat természetesen át lehet állítani más szerepek betöltésére is, akár légiharc-rakéta platformként vagy kommunikációs átjátszóként. Egyre több bizonyíték áll rendelkezésre arra vonatkozóan, hogy ez a fajta rajkötelékben végzett együttműködési képesség potenciálisan megváltoztathatja a játékszabályokat egy jövőbeli Kína-Tajvan típusú nagy konfliktusban.

Ismeretes, hogy az OBSS fejlesztési program nagy hangsúlyt fektet a személyzet nélküli repülőgépek jövőbeni tervezésére és gyártására vonatkozó tágabb kérdésekre, különös tekintettel a multifunkcionalitásra, a modularitásra és a megfizethetőségre. Ezek a tényezők központi szerepet játszanak a General Atomics-nál a Gambit sorozatra vonatkozó elképzelésében is.

 A vállalat bemutatta, hogy a Gambit egy autóipari összeszerelősor által ihletett koncepción alapul, amelynek célja a tervezési és a gyártási folyamat rugalmasságának növelése, valamint e folyamatok felgyorsítása. A család összes drónja közös alapvázat használ, amely az alapvető funkciókat tartalmazza, mint a futómű működtetése és az alapszintű repüléstechnika.

 Fizikailag modulárisan és nyílt architektúrájú rendszerekkel további komponensek és funkciók integrálhatók tetszőlegesen. Az alapvázhoz azután különféle típusú kiegészítők szerelhetők a különböző hagyományos konfigurációjú sárkányelemektől egészen a csupaszárny kialakításig.

 A General Atomics Gambit 1-nek nevezte a sajátos kinézetű OBSS drónt, amelynek furcsa alakú törzse, kissé hátra nyilazott szárnya, osztott függőleges vezérsíkja és a törzs felső felületére szerelt levegő-szívónyílása jó lopakodó képességeket biztosít. A konfiguráció a hírszerző, megfigyelő és felderítő küldetésekre összpontosít, de nem ismertek a részletek arról, hogy milyen érzékelőt hordozhat a fedélzetén.

 A General Atomics innovatív Gambit drónjai érvényesíteni fogják a rendszercsalád koncepciót, amelyet először a légierő kutató laboratóriuma dolgozott ki az alacsony költségű attraktív légijármű-platformmegosztási program részeként, amelynek középpontjában több repülőgép-változat közös alapvázból történő megépítése áll. Ez a program egy jelentős erőfeszítés a légierő kutató laboratóriuma Autonóm Együttműködést Lehetővé tevő Technológiák (Autonomous Collaborative Enabling Technologies (ACET) portfóliójában, amely az Autonóm Együttműködő Technológiák (Autonomous Collaborative Platforms ACP) fejlesztésére összpontosít.

 A fedélzeten kívüli érzékelő állomás (OBSS) csak egy a számos program közül, amelyeken a légierő köztudottan dolgozik a fejlett, személyzet nélküli repülőgépekkel és a támogató technológiákkal kapcsolatban, beleértve a mesterséges intelligencia által vezérelt autonóm képességeket.

 A Gambit már jó pozícióban van a légierő együttműködő harci repülőgép (CCA) program versenyében, amely a 2024-es pénzügyi évben indult. A (CCA) program arra összpontosít, hogy legalább egy fejlett, személyzet nélküli repülőgép típust szerezzen be, amely a humán irányítású platformokkal együttműködve, de nagyfokú autonómiával rendelkezik különböző típusú küldetések végrehajtásához.

 A Lockheed Martin, a Northrop Grumman és a Raytheon is nyilvánosan megvitatta az elmúlt években a fejlett drónok és olyan technológiák támogatását, amelyek relevánsak lehetnek többek között az együttműködő harci repülőgép (CCA) program szempontjából.

 Az együttműködő harci repülőgép (CCA) program része a nagyobb, sokrétű Next Generation Air Dominance (NGAD) kezdeményezésnek. Az NGAD számos munkát foglal magában a lopakodó hatodik generációs harci repülőgépen, új fegyvereken, fejlett érzékelőkön, új generációs hajtómű technológián, kibővített hálózati és harchelyzet-kezelési képességeken és még sok máson túl.

A General Atomics számára üzleti szempontból fontos, hogy a fedélzeten kívüli érzékelő állomás (OBSS) programmal való munka folytatása mellett döntsenek. Miközben a vállalat még mindig bővíti régebbi, személyzet nélküli repülőgép-sorozatainak képességeit, mint az MQ-9 Reapert és az MQ-1C Grey Eagle-t, egyértelműen szeretne túllépni ezeken és más, az ikonikus Predatorból származó terveken.

 Amit biztosan tudunk, hogy a légierő kutató laboratóriuma (AFRL) halad előre a fedélzeten kívüli érzékelő állomás (OBSS) programmal, és hogy a General Atomics arra készül, hogy megépítse és tesztelje az új Gambit dróncsalád legalább egy változatának prototípusát.

 Kommunikáció az OBSS drónok és a vadászgép között

 Az OBSS program fontos kiegészítője a drónok és a vadászgép közötti nagy sebességű, rejtett kommunikációs képesség fenntartása, melyhez a DARPA kutatási és fejlesztési programja ad támogatást.

 A DARPA a Milliméteres Hullámhosszú Digitális Rács (Millimeter-Wave Digital Arrays MIDAS) programjában a biztonságos, felhasználóbarát, nem-felderíthető katonai kommunikációs berendezés következő generációjának fejlesztésén dolgozik. A program egy olyan rádióelektronikus rendszert kíván létrehozni, amely lehetővé teszi a több sugárból álló irányított kommunikációt.

A cél, hogy létrejöjjön egy a mai egysugaras IFDL (F-22) és MADL (F-35) kommunikációs rendszerekkel ellentétben egy szélessávú karakterisztikával rendelkező milliméteres hullámhosszon (18–50 GHz) működő kommunikációs rendszer. A tervezett rendszerrel sokkal nagyobb számú vadászgép és drón tud majd biztonságos kapcsolatot tartani, mint az IFDL vagy MADL kommunikációs rendszerek esetében az előzőeknél nagyobb átviteli sebesség mellett.

 A DARPA, a céljai elérése érdekében a MIDAS program keretében azt tervezi, hogy olyan szilícium chipeket fejleszt ki, amelyek adó-vevőként működnek. Szélessávú antennák, adó/vevő (T/R) komponensek kifejlesztését és a rendszer átfogó integrációját tervezi, hogy lehetővé tegye a taktikai platformok közötti látótávolságon túli kommunikációt, valamint a jelenlegi és jövőbeli műholdas kommunikációt.

A kutatási erőfeszítések a digitális milliméteres hullámhosszon működő adó-vevők méretének és teljesítményének csökkentésére összpontosítanak. Ez lehetővé tenné a fázisvezérelt antenna technológia kommunikációs célú alkalmazását a vadászgép és a drónok között.

 Dobos Endre

Kép: Boeing

A bejegyzés trackback címe:

https://aviatika.blog.hu/api/trackback/id/tr5718497594

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása