A Dassault Aviation által épített Rafale többcélú vadászgép végre eléri a régóta remélt sikert külföldön. A Stockholmi Nemzetközi Békekutató Intézet legfrissebb, márciusban közzétett jelentése szerint ez jelentősen befolyásolja a francia fegyverexport eredményét, amely világszerte a második helyre emelte Franciaországot az exportértéket tekintve. Messze lemaradva az Egyesült Államoktól, de most Oroszország előtt.
A Dassault Aviation rendelésállománya annyira megtelt, hogy a gyártó nehezen tud lépést tartani a kereslettel. A legutóbbi szerződést nagy felhajtással jelentették be augusztus 29-én, Belgrádban, ahová Emmanuel Macron elnök elutazott.
A Dassault rendszeresen hirdeti, hogy egy szerződés aláírása után mindössze három évvel megkezdheti a Rafale harci repülőgépek szállítását a leendő ügyfelei számára. A Rafale megrendelések közelmúltbeli drámai felfutása azonban a vállalatnál nagyobb kihívást jelenthet a 36 hónapos kötelezettség vállalásban, és akár néhány jövőbeni ügyletet is veszélyeztethet.
A Dassault Rafale gyártási lemaradása 228 repülőgépre duzzadt. Ebben a számban benne van, hogy Indonézia 2024 januárjában megerősítette, hogy az utolsó 18 repülőgépét veszi át a 42 Rafale megrendeléséből, valamint Franciaország 2023 decemberben leadott 42 repülőgépre vonatkozó megrendelését.
Termelési kapacitás
A megnövekedett rendelésállomány a közeljövőben kihívást jelenthet az üzletmenetben, különös tekintettel a 2026–2033 közötti időszakra vonatkozó Rafale termelés-szabályozására. Ez alatt a nyolcéves időszak alatt a Dassaultnak összesen 174 repülőgépet kell szállítania Franciaország számára (a legutóbbi rendelés 42 darab), Indonézia számára (42 darab), az Egyesült Arab Emírségeknek (80 darab) és Egyiptomnak (a 30 darabos utánrendelés utolsó 10 darabja).
A Dassault most szállítja Franciaország 2009-ben leadott megrendelésből származó és elhúzódó gyártású 27 repülőgépét, együtt Görögország 12 repülőgépével. Ráadásul Athén még nem kapta meg a 2021-ben rendelt hat új Rafale közül az utolsó négyet, valamint a 2022-ben rendelt további hatot.
A francia repülőgépgyártó a tavalyi évre 15 Rafale gyártását tűzte ki célul, de csak 13-at teljesített. A vállalat még nem adott 2024-es gyártási tájékoztatást, bár a termelés idén és jövőre az erős kereslet miatt valószínűleg növekedni fog. Ennek ellenére nem valószínű, hogy a gyártott éves darabszám gyorsan eléri a 24 darabot.
Ha a Dassault által gyártott mennyiség 2024-ben és 2025-ben is átlagosan évi 20 gépet tesz ki, akkor 2026 és 2033 között 188 repülőgépet kell leszállítani. Ez évi közel 24 repülőgép szállítását tenné szükségessé. Ez a mennyiség 2026-ra valószínűleg elérhető, mivel a Dassaultnak korábban sikerült évente több mint 20 repülőgépre növelnie a termelést, amikor Egyiptom, India és Katar is a gépeire várt. India azonban a közelmúltban bejelentette szilárd szándékát, hogy 27 repülőgépet rendel a haditengerészetének, és Új-Delhi feltehetően jóval 2033 előtt szeretné, ha a gyár leszállítaná ezeket.
Ebben a forgatókönyvben a Dassault szükséges gyártási rátája megközelítheti az évi 27 repülőgépet. Az Indiai Légierő szintén régóta világossá tette további 36 repülőgép megvásárlásának szándékát, amivel a szükséges éves gyártási mennyiség évi 31 darab fölé kellene, hogy nőjön.
A Dassault azt mondta, hogy havonta legalább három repülőgépre növelheti a termelést, amivel jelentősen enyhítené a szűk keresztmetszetet. Ebben a helyzetben segítséget jelenthet, hogy a Falcon üzleti repülőgépeinek gyártásából – amelyekre tavaly visszaesett a megrendelések száma – a dolgozókat a Rafale gyártására irányíthatja át. Azonban még mindig sok akadálya van annak, hogy több repülőgépet építsenek. Míg a Dassault nagymértékben támaszkodik a Rafale belföldi ellátási láncára, amely valamelyest elszigeteli a globális ellátási lánc problémáitól, a vállalat és beszállítói mégsem mentesek ezektől.
Reálisan a Rafale ipari rendszert kihívás elé állítja az éves teljesítményének több mint kétszeresére való emelés. Az ilyen döntések elkerülhetetlenül a munkaerő, a gyárak és a szerszámok bővítését jelentik, és mindez jelentős beruházást igényel. Egyes beszállítók attól tarthatnak, hogy a 30 feletti termelési ráta nem lesz fenntartható, viszont költséges többletkapacitás terhelést jelenthet később amikor a kereslet visszaesik az eredeti szintre.
Mit jelenthet ez minden új vásárló számára, aki jelentős rendelést ad le a következő néhány évben, és mit jelenthet a Dassault hároméves szállítási kötelezettségére? A Dassault még módosítani tudja terveit, hogy elérje a 36 hónapos első szállítási célt. Ez azonban azt jelentheti, hogy az ügyfél csak egy vagy két repülőgépet kap évente huzamosabb ideig. A legtöbb új ügyfél, aki jelentős szerződést köt, évente legalább hat repülőgép szállítási ütemet szeretne, hogy összefüggő légi és földi személyzeti képzést hozzon létre, és ésszerű ütemben teljes egységeket állítson fel, viszont ezeknek a számoknak az elérése túl nagy akadály lehet.
Mitől sikeres a Rafale?
Az elmúlt három évben a Rafale több megrendelést gyűjtött be, mint bármely nyugati repülőgép, kivéve a Lockheed Martin F-35-öst. Az egyik legnagyobb ilyen szerződés az Egyesült Arab Emírségektől származott, amelynek 80 repülőgépes megrendelése az F-35-öst is félreállította, amelynek a beszerzéséről az Öböl-menti ország korábban Washingtonnal folytatott tárgyalásokat.
A Dassault Aviation vezérigazgatója, Eric Trappier a párizsi légikiállításon azt mondta újságíróknak, hogy Moszkva 2022 februári Ukrajna inváziója megváltoztathatja a vadászgépek versenyének a mérlegét. „Néhány ország már nem akar orosz gépeket vásárolni, de nem akar amerikai repülőgépeket sem” – mondta. "Tehát Franciaország lehet az az ország, amely hagyományosan egy kicsit semlegesebb."
Az Oroszországgal szemben bevezetett szankciók a moszkvai repülőgépgyártók számára problémássá tették korszerű elektronikai rendszerek kifejlesztését és gyártását.
A Dassault marketing tevékenysége régóta hangsúlyozta a Rafale azon képességét, hogy többféle küldetést is teljesíthessen, és többcélú vadászgépként hívta fel rá a figyelmet. A Rafale pilótafülkéjében az ember-gép interfész kialakításának legfejlettebb megoldásai is megtalálhatók, amelyek közül kiemelkedő a két hajtóművet vezérlő egyetlen gázkart. A Thales RBE2-AA radar legújabb aktív pásztázó (AESA) változata a kezelőnek teljes helyzetismeretet biztosít a harctérről. A Rafale nagyobb harci sugarát és fejlett fegyvereit tekintve az egyik legsikeresebb 4.5 generációs repülőgépnek tűnik.
Dobos Endre
Kép: Daasault Aviation