Franciaország bejelentette terveinek részleteit, amely szerint Dassault Mirage 2000-es vadászgépeket biztosít Ukrajna számára, amelyek új levegő-föld támadó képességeket kapnak a tervezett 2025 első negyedévében kezdődő szállításokat megelőzően. A Mirage 2000-es repülőgép a második nyugati gyártmányú vadászgép, amelyet Kijev kap az F-16-os után, amelyből az első példányok idén nyáron érkeztek Ukrajnába.
A francia fegyveres erők minisztere, Sébastien Lecornu október 8-ai nyilatkozatában hozzátette, hogy a Mirage 2000-es gépeket először új elektronikai önvédelmi berendezésekkel, valamint olyan módosításokkal látnak el, amelyek lehetővé teszik a levegő-föld küldetések végrehajtását. Ezt a munkát a délnyugat-franciaországi Cazaux-ban végzik majd. Eközben folytatódik az ukrán pilóták és szerelők képzése – mondta Lecornu.
Ez év júniusában Emmanuel Macron francia elnök bejelentette, hogy bizonyos számú Mirage 2000-5 típusú vadászgépet adnak át Ukrajnába, körvonalazva egy új együttműködést a Dassault gyártóval.
Amikor először felröppentek a pletykák arról, hogy használt Mirage 2000-eseket biztosítanak Ukrajnának, nem volt világos, hogy a szóban forgó repülőgép a jelenleg szolgálatban álló, modernebb Mirage 2000-5F változatról, vagy a régebbi Mirage 2000C változatról van-e szó, amelyek közül az utolsót 2022 júniusában vették ki a szolgálatból.
A Mirage 2000C-t átalakítva a Mirage 2000-5F változatokra, ez utóbbiak jobb képességűek, bár a képességeik szinte teljes mértékben a levegő-levegő műveletekre korlátozódnak, legalábbis alapvető formájukban.
A legfontosabb az, hogy a Mirage 2000-5F változat az RDY radarral készült, amely egy mechanikusan pásztázó impulzus-Doppler típus, és rendelkezik look-down/shoot-down funkcióval. A Mirage 2000C RDM radart összehasonlítva az RDY radarral, az újabb rendszer több célt képes egyidejűleg követni – akár nyolcat –, és van néhány levegő-föld funkciója is, ami valószínűleg kritikus az Ukrajna számára tervezett fejlesztések szempontjából. Az új radar beépítésével együtt jelentősen modernizálták a pilótafülkét is, amely három többfunkciós színes kijelzőt tartalmaz.
A Mirage 2000-5F légharc fegyverzete a MICA rakéta családjából származó látótótávolságon túli (BVR) radar-rávezetésű vagy infravörös önrávezetésű levegő-levegő rakétákból áll.
Nem világos, hogy a korszerűsítési munkálatok után milyen levegő-föld támadóeszközök lesznek alkalmazhatók, de két nagyon kézenfekvő lehetőség van. Az első a lopakodó SCALP-EG cirkálórakéta, amelyet más Mirage 2000-es verziókba is integráltak, és amelyet az ukrán Szu-24 Fencer csapásmérő repülőgépek már használnak. Egy másik lehetőség a Hammer rakéta hajtású precíziós irányítású bomba. Nem ismert, hogy a Hammert korábban a Mirage 2000-be integrálták volna, de a francia gyártmányú fegyvert már Ukrajna is használja, és Franciaország jelentős mennyiség szállítását ígérte.
Az Ukrajnának ígért új elektronikai önvédelmi berendezés az ICMS Mk. 2-es rendszerből állhat, amely radar-figyelmeztető vevőket, zavaró készülékeket, valamint radar és infra zavarótölteteket is tartalmaz. Ez megtalálható az export Mirage 2000-5-ön, de a francia légierő repülőgépei régebbi és kevésbé hatékony rendszert használnak. Eközben a végleges Mirage 2000-9-es export változat az ICMS Mk. 3-al rendelkezik, amely teljesen digitális, és Ukrajna számára is elérhető lehet. Lehetőségei közé tartozik a nyolc legmagasabb prioritású fenyegetés rangsorolása, majd a pilóta számára történő megjelenítése.
Míg a francia légierő korábbi Mirage 2000-5F gépei tűnnek a legvalószínűbb jelölteknek, hogy Ukrajnába szállítsák, Lecornu csak a „Mirage 2000-eseket” említette, míg Macron a „Mirage 2000-5-ösökről” beszélt. Elképzelhető, hogy Franciaország megkísérelt beszerezni a Mirage 2000-5-öket Görögországtól, Katartól vagy akár Tajvantól, ahol ezek a gépek szolgálatban állnak.
Görögország a közelmúltban bejelentette, hogy legalább néhány Mirage 2000-5-ös kivonását tervezi, míg a katari Mirage 2000-5-ös flottát már egy ideje leállították, és néhányszor kapcsolatba hozták különböző lehetséges ügyfelekkel, köztük „RED Air” alvállalkozókkal, bár nincsenek határozott megrendelések. A még gyerekcipőben járó „Red Air” kiképzés – amely ellenséges légierő szerepét tölti be a pilóták kiképzésében – hamarosan elindul Európában. A délkelet-franciaországi székhelyű SME Ares vállalat annyira hisz benne, hogy információk szerint Katarral véglegesítette tizenkét használt Mirage 2000-5-ös vadászgép beszerzését.
A folyamatban lévő Mirage frissítési program és a légvédelemeben résztvevő vadászgépek iránti hatalmas igény miatt Tajvan valószínűleg nem akarja eladni egyetlen repülőgépét sem.
A jelenlegi időrendet szem előtt tartva azonban valószínűnek tűnik, hogy a repülőgépeket a francia légierő készleteiből fogják biztosítani, ami a légvédelmi vadászgépek számát csökkenti, legalábbis addig, amíg további Dassault Rafale-okat nem szállít a gyártó. Jelenleg körülbelül 30 Mirage 2000-5F van a franciaországi Luxeuilban, egy egység pedig az Afrika szarván fekvő Dzsibutiban található.
Franciaországnak további Mirage 2000-5F-ek is lehetnek tárolóhelyen, ahonnan átcsoportosíthat gépeket Ukrajna számára, vagy feltöltheti saját készletét. Összesen 37 Mirage 2000C-t frissítettek Mirage 2000-5F szabványra.
Az, hogy Ukrajna milyen hamar tudja alkalmazni a Mirage-okat a harcban, elsősorban a pilóták és a műszakiak fejlődésétől függ, akiket jelenleg a repülőgép üzemeltetésére képeznek ki. A francia médiában megjelent jelentések szerint az ország beleegyezett, hogy kezdetben 26 ukrán pilótát képezzen ki. A múlt hónapban a francia fegyveres erők bejelentették, hogy a pilóták első csoportja elvégezte az Alpha Jet kiképzést Franciaországban. Bár nem világos, hogy ezek az aviátorok az F-16-al vagy a Mirage-al lépnek-e tovább, de az utóbbi típusra való képzésnek most nagy jelentősége van.
Érdekes módon a Franciaországban kiképzett ukrán pilóták első körének diplomaosztó ünnepségén készült fotók legalább két Alpha Jet-et mutattak be, amelyeket a „Top Aces” magánvállalkozó üzemeltet. Nem világos, hogy a „Red Air” kiképzési programjáról ismert cég részt vett-e az ukrán pilóták képzésében ellenséges szerepkörben.
Amint a Mirage-ok megérkeznek Ukrajnába, várhatóan örvendetes lökést fognak adni az ország légvédelmi és támadó képességében. A két különböző nyugati gyártású vadászgép üzemeltetési sajátosságainak a bemutatása is hozzájárulhat ahhoz, hogy további, és más típusú NATO-szabványú harci repülőgépek is eljuthassanak Ukrajnába.
Dobos Endre
Kép: TWZ