Az USMC közzétette végső következtetéseit a tavaly szeptember 17-én Dél-Karolinában lezuhant F-35B fura elvesztésével kapcsolatos vizsgálatáról. A tengerészgyalogosok vizsgálata azt állítja, hogy a szerencsétlenséget elsősorban a pilóta hibája okozta azzal, hogy "a pilóta tévesen diagnosztizált egy ellenőrizetlen repülési vészhelyzetet, és katapultált egy repülőképes gépből, jóllehet heves esőzések közepette, amelyet a repülőgép elektromos és kijelzőjének meghibásodása is kísért."
A repülőgép tovább repült pilóta nélkül több mint 118 kilométert, mielőtt egy mezőre csapódott. Szerencsére senki sem sérült meg az eset következtében.
A 2. Tengerészgyalogos Század közleménye a katasztrófa ma ismert körülményeit foglalja össze:
„2023. szeptember 17-én délután lezuhant Dél-Karolinában az Egyesült Államok tengerészgyalogság F-35B Lightning II Joint Strike Fighter vadászgépe, amelyet az 501. Marine Fighter Attack Training Squadron (VMFAT), 2. MAW osztályhoz rendeltek. A pilóta biztonságosan katapultált a repülőgépből, miközben megpróbált emelkedni a heves esőzés során elhibázott műszeres megközelítés közben a Charleston bázis közelében, Dél-Karolinában. A repülőgép ezt követően 11 perc 21 másodpercig repült pilóta nélkül, majd a dél-karolinai Williamsburg megyében található repülőtértől körülbelül 118 kilométerre északkeletre egy vidéki területen földnek csapódott.
A vizsgálat arra a következtetésre jutott, hogy a pilóta döntése a katapultálásról végső soron nem volt megfelelő, mert a katapultálás pillanatában repülési adatok továbbítása volt folyamatban, a tartalék repülési műszerek pontos adatokat szolgáltattak, és a repülőgép tartalék rádiója legalább részlegesen működött. Ezt követően a repülőgép a katapultálás után még viszonylag hosszú ideig repült.”
Az összefoglaló további olyan problémákat ír le, amelyek hozzájárultak az F-35B elvesztéséhez, beleértve a rendszerhibák sorozatát a vadászgépben:
„A szerencsétlenséghez hozzájárult egy repülés közbeni elektromos esemény, amely az elsődleges rádió, a transzponder, a taktikai navigációs rendszer és a műszeres leszállító rendszer meghibásodásához vezetett, és valószínűleg a sisakra szerelt kijelző és a pilótafülke panorámás kijelzője legalább három különböző időszakon keresztül nem működött. Ennek következtében a nehéz műszeres és meteorológiai körülmények miatt a pilóta elbizonytalanodott.
Az elektromos meghibásodás nem volt összefüggésben semmilyen karbantartási tevékenységgel. A repülőgépen végrehajtott összes megelőző, ütemezett és nem ütemezett karbantartás helyes volt és megfelelt a megállapított szabványoknak.
A pilóta képesítése megfelelt és naprakész volt a terv szerinti repülés végrehajtását illetően. A repülés ütemezése, megtervezése, eligazítása és lebonyolítása megfelelően, szakszerűen, a vonatkozó utasításoknak megfelelően történt. Az előre jelzett és megfigyelt időjárás a szerencsétlenség idején alátámasztotta a döntést, hogy visszarepüljön a Charlestoni közös bázisra.
A vizsgálat arra a következtetésre jutott, hogy a balesetet szenvedett repülőgép önálló repülése az F-35-ös fejlett automatikus repülésirányító rendszerei által biztosított stabilitásnak köszönhető.
A szerencsétlenül járt repülőgéppel való pozitív radarkapcsolat elvesztése az elektromos meghibásodás miatti transzponder meghibásodás, és a repülőgépnek a légi-irányítás radarhorizontja alá süllyedése miatt következett be. A radarkapcsolat megszakadása részben az F-35B lopakodó technológiájának is tulajdonítható.”
A közlemény a roncs szeptember 18-i megtalálása utáni helyreállítási és kármentesítési erőfeszítéseket is tárgyalja, és megjegyzi, hogy "A szerencsétlenség nem okozott emberi sérüléseket, de anyagi kárt okozott az elveszett erdőterület formájában."
Végül arra a következtetésre jut, hogy „nem ajánlottak büntetőintézkedéseket”.
Tehát végül ezek lettek a USMC következtetései egy nagyon furcsa szerencsétlenségről, amely szerencsére csak egy repülőgép elvesztésével végződött, bár annak az értéke nagyon magas.
Dobos Endre
Forrás: TWZ