AVIATIKA Katonai repülés

AVIATIKA Katonai repülés

Franciaország bejelentette egy új lopakodó harci drón kifejlesztését a Super Rafale F5-ös vadászgépéhez

2025. február 06. - AVIATIKA

Az együttműködő harci drón

A Francia Légi- és Űrerő jelentős technológiai előrelépéseként a nemzet bejelentette egy lopakodó, személyzet nélküli légi jármű (UCAV) kifejlesztését, amely a futurisztikus „Super Rafale” mellett repül majd, mint együttműködő harci drón.

A francia fegyveres erők minisztere, Sébastien Lecornu a francia stratégiai légierő (FAS) fennállásának 60. évfordulója alkalmából jelentette be az elképzelést a Saint-Dizier légitámaszponton.

Az eseményen jelen volt a Francia Légi- és Űrerő (AAE) vezérkari főnöke, Jérôme Bellang tábornok, valamint a Dassault Aviation elnök-vezérigazgatója, Éric Trappier is.

A Rafale F5-ös változata, amelyet Super Rafale-nak is hívnak, jelenleg fejlesztés alatt áll, és a repülőgép eddigi legfejlettebb változataként tartják számon. Lecornu hangsúlyozta, hogy az új, együttműködő harci drón 2030 után kiegészíti majd a Rafale F5-ös változatot a bevetések alkalmával.

Lecornu bejelentését követően a Dassault vezérigazgatója, Éric Trappier kijelentette: „Ez a lopakodó harci drón 2033-ra hozzájárul a francia légierő technológiai és hadműveleti fölényéhez.”

„Jelentős ez a kezdeményezés, hiszen a Stratégiai Légierő fennállásának 60. és a Légi- és Űrerő fennállásának 90. évfordulóját ünnepeljük: a repüléstechnikában – egy rendkívül összetett területen – a jövő mélyen gyökerezik, és az innováció a tapasztalatokra épül. A Dassault Aviation és partnerei büszkék arra, hogy a francia fegyveres erőket és a francia védelmi beszerzési ügynökséget (DGA) szolgálják” – hangsúlyozta.

A Dassault Aviation lesz a felelős a drónprogram ipari oldalának az irányításáért. A gyártó kifejtette, hogy a pilóta nélküli légijárművet (UAV) úgy tervezik, hogy együttműködjön a Rafale F5-sel, és ideális lesz a hálózati hadviselésben.

A legmodernebb technológiák alkalmazása mellett a drón olyan funkciói, mint a belső hasznos teherbírás, az autonóm működés (man-in-the-loop képességgel) és a lopakodó technológia kiemelt fontossággal bírnak. A pilóta nélküli repülőgépek rendkívül alkalmazkodó képességűek, rendszerei képesek alkalmazkodni az új harci fenyegetésekhez.

A Dassault Aviation kamatoztatni fogja korábbi tapasztalatait az UCAV demonstrátorok fejlesztésében és tesztelésében. A hivatalos közlemény megemlítette, hogy az új UCAV-program Európa első lopakodó UCAV-drónjának, a nEUROn programnak a sikereiből profitál.

A bejelentésre azért került sor, mert a mesterséges intelligenciával felszerelt pilóta nélküli repülőgépek vadászgépekkel működnek majd világszerte az úgynevezett vadászgép-drón csapatmunka keretében. Ezeket a pilóta nélküli repülőgépeket „hűséges kísérő/ Loyal Wingman”, vagy együttműködő drónoknak nevezik.

Az együttműködő drónokat, amelyeket a legkeresettebb vadászgép-csapat koncepciónak tartanak, aktívan fejlesztik olyan országok, mint az Egyesült Államok, Ausztrália, Kína és Oroszország.

Az Egyesült Államok például a „Collaborative Combat Aircraft (CCA)” programon dolgozik, és autonóm, együttműködő drónokat gyárt a következő generációs repülőgépek mellé, valamint az ötödik generációs F-35 Lightning II-es mellé.

Franciaország sem kivétel, különösen egy csúcstechnológiás Rafale F5-ös fejlesztése során. Ezeket a kedvező árú pilóta nélküli platformokat vadászgépek együttműködő partnereként lehetne alkalmazni, és olyan szerepeket tölthetnének be, amelyeket ma elsősorban a vadászgépek látnak el.

Franciaország több éve dolgozik a koncepción. Az ország a Dassault Aviation által irányított páneurópai kezdeményezés, a nEUROn program keretében egy lopakodó, csupaszárny drónt fejlesztett ki. A demonstrátor több próbarepülést is végrehajtott.

A Franciaország által tavaly nyilvánosságra hozott Katonai Programok Törvénye (LPM) 2024-2030 előírja, hogy a Rafale F5-öst a nEUROn program keretében kifejlesztett harci drónnak kell támogatnia.

A francia fegyveres erők minisztériuma akkor azt mondta, hogy a harci drón „lehetővé teszi, hogy a Rafale F5-ös lopakodó képességei kiterjesztéseként meghatározó, hálózatban elérhető hatásokat fejtsen ki”, és „ezekkel a tulajdonságokkal” ennek az eszköznek „a modern közepes és nagy hatótávolságú légvédelmi rendszerek elleni tevékenység sarokkövévé kell válnia”.

A jelek szerint a jövőbeli drón tervezése során a nEUROn dróntól szerzett tapasztalatokat és képességeket fogják hasznosítani. A szakértők megjegyezték, hogy az F5-öst kísérő drón egyik legfontosabb feladata lesz az ellenséges légvédelem elnyomása/megsemmisítése (SEAD/DEAD).

A jövőbeli együttműködő drón kibővíti a Rafale F5-ös változat küldetési készletét és képességeit, amelyet a következő generációs Future Combat Air System (FCAS) szem előtt tartásával fejlesztenek.

Valójában, amikor Franciaország kemény vitákat folytatott a partnereivel, Németországgal és Spanyolországgal, spekulációk szerint Franciaország az F5-ös változatra gondolt, hogy azt fogja továbbfejleszteni alternatívaként. Az FCAS-programot azonban sikerült megmenteni. Az F-5-ös tehát egy köztes harci gép lesz a meglévő Rafale modellek és a jövőbeli FCAS következő generációs repülőgépe között.

A Super Rafale F5

Franciaország kezdeményezte a híres Rafale vadászgép egy erősen továbbfejlesztett változatának elkészítését, amely az amerikai gyártmányú F-35-ös képességeit kívánja felülmúlni. 2024-től a Dassault Aviation, a Rafale-t gyártó a francia kormánnyal együtt dolgozik majd a „Super Rafale” vagy a Rafale F5-ös létrehozásán, amely az előrejelzések szerint 2030-ra lesz teljesen működőképes. A francia kormány és a Dassault Aviation bízik benne, hogy ez az új változat segít visszaszerezni azokat a jövedelmező exportpiacokat, ahol kemény versennyel szembesültek.

A Rafale F5-ös frissítés az FCAS részét képező Next Generation Fighter előfutára. Az F5-ös szabvány előzetes kutatása tavaly indult, a teljes körű fejlesztést 2026-2027-re tervezik.

A Rafale F5-ös vagy Super Rafale fejlesztése jelentős frissítést jelent a korábbi modellekhez képest. A Dassault Aviation, a repülőgép gyártója akcióba lendült, miután több nagy horderejű vadászgép szerződést elveszített az F-35-sel szemben, különösen Európában. A kudarcok ellenére a Rafale jól teljesített olyan piacokon, mint a Közel-Kelet és Ázsia, Indonéziában pedig figyelemre méltó sikereket ért el. Az európai szerződések elvesztése azonban a repülőgépek képességeinek átfogó felülvizsgálatára késztette a gyártót, ami alátámasztja Franciaország eltökéltségét piaci pozíciójának visszaszerzése iránt.

A repülőgépet úgy tervezték, hogy olyan platformként szolgáljon, amely fokozza az együttműködésen alapuló harci képességeket, és magában foglalja a következő generációs fegyvereket.

A Rafale F5-ös taktikai információ megosztó csomópontként működik majd, az érzékelők integrációja, adatfúziója és feldolgozása révén. A repülőgép védett kapcsolatot tart fenn az FCAS program keretében gyártott humán irányítású vadászgéppel.

A jelenlegi Rafale F3R-től vagy F4-től egészen más repülőgépként, a Rafale F5-nek képesnek kell lennie a jövőbeli ASN4G nukleáris rakétát hordoznia.

Ezenkívül a Rafale F5-ösnek képesnek kell lennie alkalmazni az Exocet hajóelleni rakétát, a SCALP cirkálórakéta fejlettebb változatát, és a Meteor légiharc rakéta továbbfejlesztett változatát.

A továbbfejlesztett fegyverrendszerek mellett a Rafale F5-ös egy csúcstechnológiás célzóberendezést is tartalmaz majd, amely egyesíti a Rafale F3R és Mirage repülőgépek által jelenleg használt „Talios” és „Reco NG” függesztett konténeres berendezés tulajdonságait. Ez a hibrid célzórendszer fejlett célzási és felderítési képességekkel látja el a Super Rafale-t, lehetővé téve számára, hogy nagyobb pontossággal azonosítsa és kövesse a célokat hosszabb távon.

A Rafale jelenlegi F3R és F4-es változatai által használt Talios berendezés jelenleg is a világ egyik legfejlettebb célzórendszere, amely valós időben képes nagy felbontású képeket és céladatokat szállítani. Azáltal, hogy ezeket a képességeket integrálja a Reco NG berendezésbe, a Super Rafale tovább javítja a hírszerzési, megfigyelési és felderítési (ISR) küldetések végrehajtására való képességét, így a parancsnokok tisztább képet kapnak a csatatérről, ami hatékonyabb döntéshozatalt tesznek lehetővé.

Ez a frissítés különösen értékes lesz az aszimmetrikus hadviselés forgatókönyveiben, ahol kritikus fontosságú a kisebb, megfoghatatlan célpontok – mint a terrorista sejtek vagy felkelő csoportok – észlelésének és leküzdésének képessége. A továbbfejlesztett célzóképességek a Super Rafale-t a hagyományos hadviselésben is hatékonyabbá teszik, ahol az ellenséges erők nagy távolságú ellenőrzésének a képessége döntő előnyt jelenthet.

Franciaország korábban kijelentette, hogy a Rafale F5-ös bizonyos rakétái, „képesek megsemmisíteni az erős mozgékony légvédelmi rendszereket”. A védelmi minisztérium ezért fontolgatja „olyan jövőbeli hajóelleni rakéta/jövőbeli cirkáló rakéta (FMAN/FNC) kifejlesztését, amelyet légvédelmi rendszerek megsemmisítésére alkalmaznak”.A Rafale F5-ös elsősorban az ellenséges légvédelmi rendszerek elnyomására (SEAD) használható. Ezek a SEAD képességek nagy valószínűséggel új, radar elleni levegő-föld rakéták kifejlesztésén alapulnak, amelyek képesek érzékelni a radarnyalábot, hogy megsemmisítsék a légvédelmi rendszereket és átjátszóikat, valamint olyan erős zavaró eszközökön alapulnak, amelyek lehetővé teszik a Rafale számára, hogy ne csak magát, hanem a légtérben tevékenykedő többi szövetséges repülőgépet is megvédje.

Dobos Endre

A bejegyzés trackback címe:

https://aviatika.blog.hu/api/trackback/id/tr1518790664

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása