AVIATIKA Katonai repülés

AVIATIKA Katonai repülés

Jól halad Törökország saját hajtóművének a fejlesztése

2025. május 23. - AVIATIKA

Kép: A TF3500-es hajtómű; turkiyetoday.com

A Törökországban fejlesztett és gyártott új lopakodó vadászgép, a Kaan a török ​​repülőgépgyártók büszkesége. A 2025. május 15-én bemutatott TF35000-es hajtómű jelentős mérföldkövet jelent a török ​​védelmi ipar számára. A Turkish Engine Industries (TEI) által a Védelmi Ipar Elnöksége (SSB) irányítása alatt kifejlesztett TF35000-es hajtómű utánégető üzemmódon 155 kN tolóerő leadására képes, így a nagy nemzetközi hajtóműgyártó óriásokon kívül fejlesztett legerősebb katonai hajtóművek közé tartozik.

A hajtómű bejelentésében a TEI a TF35000-est „Törökország a repülőgép hajtóművek területén történt egyik legnagyobb áttöréseként” ünnepli. Az új turbóventilátoros hajtómű, amelyből kettőt építenek a Kaanba, "egyedi kialakításával" kínálja az új vadászgéptől elvárt "kiváló teljesítményt és élettartamot", és minden olyan tulajdonsággal rendelkezik, amely megfelel az ötödik generációs vadászrepülőgépek követelményeinek. Ez magában foglalja a szupercirkálást (szuperszonikus repülés utánégetők használata nélkül) a lehető leghatékonyabb üzemeltetés érdekében. A TEI előrejelzése szerint a TF35000-es „nagy tolóerőt biztosít alacsony üzemanyag-fogyasztás mellett”, így alkalmas lesz a nagy távolságú repülésekre. „Ennek a hajtóműnek köszönhetően országunk megszerezheti a szükséges szakértelmet egy eredeti hajtómű kifejlesztéséhez, amely az ötödik generációs vadászgépekhez szükséges élvonalbeli technológiával rendelkezik.”

A három legerősebb hajtómű egyike

A TF35000-est nemcsak a puszta tolóereje különbözteti meg a többi hajtóműtől, amely összehasonlítható az F-22-es Pratt & Whitney F119-esével, hanem a teljes mértékben hazai fejlesztése is. Helyben beszerzett anyagokból és élvonalbeli technológiákkal, például magas hőmérsékletű szuperötvözetekből, hővédő bevonatokból és innovatív hűtőrendszerekkel készült. A TF35000-es szupercirkáló képességet, kiváló manőverező képességet és megnövelt üzemanyag-hatékonyságot biztosít, amelyek mind az ötödik generációs erőművek védjegyei.

További részletek a hajtóműről egyelőre nem érhetők el a TEI weboldalán. Egyelőre nincsenek konkrét időkeretek vagy információk a hajtómű fejlesztésének állapotáról. Mahmut Akşit, a TEI ügyvezető igazgatója az áprilisi észak-ciprusi Teknofesten egyszerűen kijelentette, hogy a TF35000-es „a kategóriájában a világ három legjobb hajtóműve közé tartozik majd”, és világossá tette, hogy a projekt gyorsan halad.

Rögös útra léptek

Ami a saját sugárhajtóművek építését illeti, Törökország még nem tüntette ki magát sorozatgyártásra kész fejlesztésekkel. 2024 tavaszán a TEI első alkalommal indította be a TF6000-et, az első, házon belül fejlesztett turbo-ventilátoros hajtóművet a tesztpadon. A 6000 fontos (valamivel 27 kN alatti) tolóerővel a TF6000 sokkal kisebb ligában van, mint a most bejelentett TF35000-es, és olyan sugárhajtású harci drónokban való használatra szánják, mint a Baykar Bayraktar Kızılelma vagy a TAI Anka 3 , amelyek jelenleg is az ukrán Ivchenko-Progress hajtóművekkel repülnek.

Mindazonáltal a TF6000-es fontos információkkal szolgálhat a TEI mérnökei számára a tervezett „remekművükhöz”, a TF35000-hez. A TF6000-es projekttel Törökország első alkalommal vállalkozott teljes mértékben egy turbóventilátoros hajtómű és alrendszereinek tervezési, fejlesztési és gyártási fázisainak a kidolgozására kulcsfontosságú technológiákra téve szert. Dr. Haluk Görgün professzor a török ​​védelmi ipar vezetője 2024. március 9-én sikeresen lefutott első tesztüzem után emelt ki, az első nagy teljesítményű hajtómű fontosságát. Törökország ezért a kisebb TF6000-est kifejezetten a TF35000-es hajtómű technológiai demonstrátorának tekinti bizonyítékául, hogy a hajtóműgyártás rendkívül összetett területén a nagy ambícióknak valós alapjai vannak.

Geopolitikailag jelentős

A KAAN prototípusok számára jelenleg a General Electric F110-GE-129-es hajtóművek biztosítják a tolóerőt, amelyek, a Martin-Bakertől származó katapultüléssel együtt, az egyetlen nagyobb összeszerelési egység, amelyet a törököknek még külföldről kell beszerezniük.

A TEI saját fejlesztésű hajtóművei végül felváltják majd a külföldi meghajtóegységeket, csökkentve az amerikai export által ellenőrzött alkatrészektől való függőséget, teljes autonómiát biztosítva Törökországnak a hajtóművek karbantartása, fejlesztése és integrációja terén. Az új hajtómű a vadászgépet vonzóbbá tenné az exportpiacon azoknak a nemzeteknek a számára, amelyeknek az Egyesült Államokkal való kapcsolata, mondjuk úgy, meglehetősen távoli.

Valójában egy hazai gyártású hajtómű Törökország hazai vadászgépéhez nagyfokú önellátást biztosítana. Az Ukrajnával – amely hagyományosan jelentős szereplő a hajtóműgyártásban – való együttműködés révén a TEI és más résztvevő törökországi vállalatok már korábban is fontos know-how-ra tettek szert. Az azonban még várat magára, hogy a TEI mérnökei milyen gyorsan és hatékonyan tudják majd kézzelfogható eredményekhez juttatni új presztízsprojektjüket.

Tesztelés és ütemtervek

Az első KAAN prototípus első repülésére 2024. február 21-én került sor. A Barbaros Demirbaş vezette gép 2,4 km magasságot és 426 km/h sebességet ért el biztonsági okokból kiengedett futóművel. A második sikeres repülés 2024 májusában következett, a harmadik pedig 2025 augusztusa és októbere között várható.

A TAI arra számít, hogy 2026 elejére legalább két további prototípus elkészül, mivel a program kritikus repülési fázisba lép, amelynek célja az avionika, a fegyverintegráció, a lopakodó rendszerek és a tartós repülés tesztelése.

A KAAN repülőgépek első példányaiba azonban egyelőre külföldi hajtóműveket fognak építeni, ami egy pragmatikus lépés, mivel a TF35000-es még fejlesztés alatt áll, és várhatóan a 2030-as évek elején éri el a bevetési érettséget. Mindazonáltal a hosszú távú vízió világos: egy teljesen hazai, ötödik generációs vadászgép, amelyet hazai gyártású hajtómű hajt.

Verseny a globális színtéren

A KAAN nem pusztán egy nemzeti platform, hanem potenciális export-versenyző. A költség-képesség egyensúlyával vonzó lehet azoknak az országoknak a számára, amelyek nem tudnak nyugati vadászgépeket, mint F-35-ösöket beszerezni, vagy amelyeket nem érdekelnek az orosz Szu-57-esek vagy a kínai J-20-asok korlátozott gyártási és exportlehetőségei.

A TAI nagymértékben merített Törökország sikeres drónprogramjaiból, mint a Bayraktar TB2-es és a KIZILELMA, biztosítva, hogy a KAAN az interoperabilitást szem előtt tartva épüljön fel, és potenciálisan együttműködő harci drónokkal együtt induljon bevetésre a jövőbeli légiharcokban.

Dobos Endre

Kapcsolódó írások: https://aviatika.blog.hu/2025/03/01/kozos_projekt_az_ugyvezeto_szerint_torokorszag_kaan_vadaszgep_programja_felkelti_az_obol-menti_orsza

https://aviatika.blog.hu/2025/02/05/a_tei_torok_hajtomugyarto_szerint_a_kaan_vadaszgep_hajtomuve_kozel_van_a_befejezeshez

https://aviatika.blog.hu/2025/02/08/mennyire_jar_kozel_a_kinai_ws-15-os_hajtomu_az_egyesult_allamok_gazturbinas_hajtomu_technologiatol

https://aviatika.blog.hu/2024/12/01/a_safran_hajtomugyarto_az_m88-as_hajtomuvek_toloerejenek_a_novelesere_torekszik_ami_kulcsfontossagu_

https://aviatika.blog.hu/2024/09/16/a_kai_tisztviseloje_szerint_torokorszag_5_generacios_kaan_vadaszgepe_jobb_mint_az_f-35_lightning_ii

A bejegyzés trackback címe:

https://aviatika.blog.hu/api/trackback/id/tr3218866010

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása