AVIATIKA Katonai repülés

AVIATIKA Katonai repülés

Az F-22 Raptor pilóták végre megkapják a sisakra szerelhető kijelzőket

2025. március 06. - AVIATIKA

Kép: A Thales Scorpion HMD sisakja; Thales Defense & Security Inc.

A Hawaii Air National Guard F-22 Raptor vadászgépei végre sisakra szerelt kijelzőt (HMD) kapnak, a francia Thales vállalat népszerű Scorpion rendszerét. Az F-22-es közösség többi gépe is követheti a Hawai vadászgépeket. Ugyanakkor egy nagyobb szerződést is bejelentettek: az USAF F-16C/D Block 40/42 és Block 50/52-es gépek pilótái által használt összes Joint Helmet Mounted Cuing System (JHMCS) kijelzőit is kicserélik a Scorpion kijelzőre. A szerződés kiszorítja a JHMCS kijelzőt a modernebb HMD-re az USAF F-16-osokon, a HMD típust szabványosítva a légierő Viper-flottájában.

Az a tény, hogy az F-22-es, a világ legjobb képességű lopakodó vadászgépe nem rendelkezik HMD sisakkal, mindig is vita tárgyát képezte. Eredetileg azt tervezték, hogy a Raptor pilótái is kapnak ilyen kijelzőt, de ezt a fejlesztési projektet megszakították. A JHMCS fejlesztésnek voltak integrációs problémái a típussal. Annak ellenére, hogy a Raptor közelharcra tervezett rakétája az AIM-9X, amely képes a gép hossztengelyétől nagy szögeltéréssel repülő célokat elfogni egy WVR légiharc során, az F-22-es pilótái nem rendelkeztek a HMD sisakkal, ami alkalmas arra, hogy kijelölje a célt a rakéta számára.

Mindazonáltal most a Védelmi Innovációs Egység (DIU) segítségével a légi nemzetőrség lett a kedvezményezettje a fejlesztésnek. A honolului 199. vadászrepülő század arra készül, hogy integrálják a Scorpiont a Raptor rendszerébe.

Howard Altman a Scorpion legutóbbi győzelmeiről beszélgetett Thales képviselőjével az AFA Colorado Warfare Symposium kiállításán, Lou Taddeo pedig a THE WAR ZONE-nak elmondta:

„Nemrég megnyertünk egy szerződést a Védelmi Innovációs Egységnél. Úgy tűnik, valóban dolgozunk az első valódi ügyféllel, a Légi Nemzeti Gárdával, hogy a Scorpiont az ANG által üzemeltetett F-22-esek rendszerébe integráljuk. Szóval ez most elkezdődött, és végül egy nagy légierő megveszi a Scorpiont az USAF F-22-es flottája számára.

A Raptor Scorpionnal való felszerelésére vonatkozó szerződést 2024 szeptemberében ítélték oda a Raptor Open System Tactical-Helmet Display (ROST-HD) program keretében.

Elég érdekes, hogy a Scorpion egy változatát korábban tesztelték az F-22-en, de kevés információ áll rendelkezésre a kísérletek körülményeiről. A fejlesztések prioritásai mindig is kihívást jelentettek az F-22-es flotta számára, és a Scorpion soha nem jutott be a Raptor pilótafülkéjébe.

A JHMCS sisakra szerelt kijelzőt és célzó technológiát hozott az USAF vadászflottái számára, amely több mint két évtizede szolgált az USAF F-15-ös és F-16-os repülőgépein. Miközben minden merevre szerelt kijelzőtől eltérően helyzetismeretet adott, lehetővé tette az USAF 4. generációs vadászgépei számára, hogy teljes mértékben kihasználják az AIM-9X Sidewinder (HOBS) célzási képességét. Más szóval, a pilótának csak rá kell néznie a célra és adott rakétaindítási határokon belül az AIM-9X indítható volt.

Eközben a Scorpion egyre meghatározóbb szereplővé vált az USAF berkein belül, integrálták a Légi Nemzeti Gárda és a Légierő Tartalék F-16 Block 30-asai, valamint az USAF A-10-esei rendszerébe. Ezen felhasználókon túlmenően, a Skorpion megtalálható például az AC-130-as támogató gép fedélzetén is. A Scorpion a „privát ellenség” támogató közösségbe is bekerült, a TacAir F-5AT-jeit és a Top Aces F-16A/B-it is felszerelték ezzel a kijelzővel.

Míg a JHMCS, amely immár fejlettebb digitális formában érkezik, minden pilóta számára egyedileg kialakított ellenzőt használ az információ megjelenítéséhez, a Scorpion egy monokuláris síküvegre vetíti az információt, amely a szem és az éjjellátó szemüveg között helyezkedik el. Az eredeti JHMCS azonban nem kompatibilis az éjjellátó szemüveggel.

A Scorpion színesben is képes az információt kivetíteni, nem csak monokróm módon, ami segíthet a megjeleníthető hatalmas mennyiségű információ értelmezésében. Ez magában foglalja a fegyveralkalmazást, a navigációt, az érzékelőket és az adatkapcsolati szimbólumokat. Az egyszerűbb repülési adatokon és fegyverinformációkon túlmenően a modern HMD-k, mint a Scorpion, a kiterjesztett valóságot használják fel, amely képes megjeleníteni a harctéren lévő baráti és ellenséges eszközöket.

A Thales sajtóközleménye:

„Ez a szerződés, amelyet az USAF állított ki a NATO Támogatási és Beszerzési Ügynökség (NSPA) felhasználásával, az első a számos várható szállítási megrendelés közül, amely az USAF F-16-os flottáját interoperábilisabb technológiával korszerűsíti. A szerződéses megállapodás azt is lehetővé teszi, hogy bármely F-16-os NATO-partner beszerzési lehetőséget kapjon a Scorpion készlettel történő korszerűsítéshez. A kezdeti készleteket várhatóan 2025 elején szállítják az USAF számára.

A Scorpion HMD készletek felváltják a JHMCS rendszert, és lehetővé teszik az USAF számára, hogy szabványos Scorpion HMD megoldást alkalmazzon a légierő, a nemzeti gárda és az USAF tartalék F-16-osai számára. A Scorpion egy modern digitális platform, amely biztosítja a pilóták fokozott helyzetismeretét színes szimbólumokkal és egyetlen kijelzővel a nappali és éjszakai műveletekhez. A sisakmozgás követési pontosság is jelentősen javult, mivel a Scorpion kijelző alapja a Visionix precíziós HObIT (Hybrid Optically Based Inercial Tracker) követő rendszer. A HObIT rendszer precíz sisakmozgás követést biztosít az inerciális-optikai technológia fúziójával.”

Lou Taddeo a Thales szakembere egy kicsit bővebben kifejtette, hogy a Scorpion mit hoz a USAF F-16-osai számára, és hogyan viszonyul a JHMCS-hez általában:

„A Scorpion összehasonlítva a klasszikus JHMCS sisakkal: A Scorpion egy szemhez közeli, színes kijelző, nappali és éjszakai alkalmazással, valamint rendkívüli pontossággal. A JHMCS kijelző rendszert 1996-ban tervezték, tehát a frissítés szükséges.

„A Scorpion 2009-ben jelent meg. Alkalmazták a légi nemzeti gárda A-10-esei és az F-16 Block 30-asai, majd továbbfejlesztettük az inerciális sisakmozgás követő rendszerünkkel, a HObIT-tal. Ez a rendszer is szemhez közeli megjelenítést, színes szimbólumokat kínál, és a HObIT jobb követési pontosságát, mint a JHMCS rendszeré, de amit a pilóta szeret, az a pilótafülkéhez való alkalmazkodó képessége és a HMD-k egyszerűsége. Szeretik a szemhez közeli megjelenítést, és szeretik a színes szimbólumokat. Lehetőséget adunk a pilótáknak, hogy tetszőlegesen változtassák meg a szimbólumokat. Valójában ingyenesen szállítunk egy szoftverfejlesztői készletet. Így ügyfeleink elkészíthetik saját szimbólumaikat. Az F 16-os esetében az Egyesült Államok légiereje a tulajdonos. Amikor az F-16 Block 40-es és Block 50-ekben le fogjuk cserélni a JHMCS-t, valójában van egy készletünk, amit fejlesztettünk, és amely közvetlenül felszerelhető a JHMCS rendszer helyére.

Mit tartogat a jövő a Scorpion rendszer számára

 

„A Scorpionban az a nagyszerű, hogy moduláris felépítésű. A rendszer fejlesztésével, nem adunk el új sisakot. Dolgozunk a kijelzőnk következő jobb verzióján, nagyobb felbontáson, nagyobb fényerővel és olcsóbban. Csak egy cserekészletet kínálunk a kijelzőhöz. Volt egy mágneses követőnk, és kifejlesztettük az inerciális-optikai követőrendszert. Visszavettük ezeket a készleteket, és csak egy új készletet adtunk új követővel és a régi kijelzővel. Szóval ez a mi megközelítésünk. Tehát a jövő az, hogy ez a dolog még növekedhet, ahogy a technológia fejlődik.”

Dobos Endre

A bejegyzés trackback címe:

https://aviatika.blog.hu/api/trackback/id/tr2918811728

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása