AVIATIKA Katonai repülés

AVIATIKA Katonai repülés

A lengyel F-16-osok jelentős fejlesztéseket kaptak

2024. október 27. - AVIATIKA

Lengyelország megtette a következő lépést légiereje F-16-os vadászgépekből álló flottájának jelentős fejlesztésére. A program az F-16V szabványnak megfelelő szintre hozza a vadászgépet, és új fegyverek bevezetése is lehetővé válik. A Viper Midlife Upgrade frissítés bejelentésével egyidőben Lengyelország a megrendelt F-35-eire vár, és fontolgatja F-15EX-ek vásárlását, miközben jelentős befektetéseket hajt végre, hogy fegyveres erői megfeleljenek az orosz háborús fenyegetésnek.

Ahogy az általában a nagyobb amerikai fegyvereladásoknál, a Pentagon Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynöksége (DSCA) bejelentette, hogy a külügyminisztérium jóváhagyta az F-16-os fejlesztési csomagot Lengyelország számára. A lengyel Viper Midlife Upgrade értéke körülbelül 7,3 milliárd dollár. A javasolt megállapodás értelmében a Lengyel Légierő 48 darabból álló, F-16C/D Block 52+ típusú repülőgépeinek teljes flottáját korszerűsítenék, ami jelentősen megnövelné a képességeiket.

Fontos hangsúlyozni, hogy a DSCA-n keresztül bejelentett jóváhagyott külföldi fegyvereladások nem véglegesek, és változhatnak, többek között az érintett ország és az érintett védelmi vállalkozók közötti tárgyalások eredményeként. Ennek ellenére a frissítés középpontjában a Northrop Grumman AN/APG-83 aktív Scalable Agile Beam Radars (SABR) áll, amely egy elektronikusan pásztázó (AESA) radar. Ezt egy új moduláris küldetésszámítógéppel, valamint egy következő generációs küldetésszámítógéppel vagy azzal egyenértékű számítógéppel kombinálják.

A pilótákat a Joint Helmet Mounted Cueing Systems (JHMCS II) rendszerrel látják el, amely a Lengyelországban már használt eredeti JHMCS továbbfejlesztett változata.

Egyéb repüléstechnikai eszközök közé tartozik a globális helymeghatározó rendszer (GPS) beágyazott inerciális navigációs rendszer (INS), az AN/APX-126/127-es fejlett barát-ellenség azonosító (AIFF) kombinált lekérdező/transzponderrel és az AN/ARC-238-as rádió (vagy más, azzal egyenértékű típus).

Ami az önvédelmi felszerelést illeti, a továbbfejlesztett F-16-osokat AN/ALQ-254V(1) Viper Shielddel vagy AN/ALQ-257 Integrated Viper Electronic Warfare Suite-tal (IVEWS) szerelnék fel, ami összhangban van a korábbi jelentésekkel, amikor a Northrop Grumman és az L3Harris állt szemben, hogy biztosítsák a lengyel repülőgépek várható frissítési csomagjának központi elektronikai hadviselési komponensét.

A DCSA közleményében felvázolt egyéb önvédelmi felszerelések közé tartoznak a Passive Airborne Warning System (PAWS-2) rakétafigyelmeztető rendszere és az AN/ALE-47-es zavarótöltet kiszóró.

A csomagban felvázolt támadófegyverek mindegyike teszt- és gyakorlóverzió, és három AGM-158 Joint Air-Surface Standoff Missile (JASSM) és három GBU-53/B StormBreaker kis átmérőjű bomba II-ből (SDB II) áll. Lengyelország jelenleg nem rendelkezik sem a GBU-39/B, sem a GBU-53/B StormBreaker támadóeszközökkel. Van még két AIM-9X Block II Sidewinder speciális légi gyakorló rakéta és két AIM-9X speciális tesztrakéta.

A jóváhagyott eladásról szóló DSCA-nyilatkozat az MS-110-es konténerezett felderítő berendezésre is hivatkozik, bár a számot nem hozzák nyilvánosságra. A lengyel F-16-osok már a kétsávos DB-110-es taktikai felderítő berendezéssel repülnek, amely a jelenlegi MS-110 előfutára, amely multispektrális képalkotási (MSI) képességet biztosít.

„Az F-16 Viper közepes-élettartamú fejlesztése megerősíti Lengyelország légvédelmi és légtérfigyelő képességeit, támogatja a nemzetbiztonságot, valamint megerősíti Lengyelország védelmét és hozzájárulását a NATO védelmi rendszerhez" - állapítja meg a DSCA.

Nem jelentették be a lengyel potenciális Viper Midlife Upgrade időtervét.

Az F-16-os  – lengyel nevén Jastrzab vagy Hawk – korszerűsítése nagyon logikus Lengyelország számára, mivel a 48 gép (36 együléses F-16C és 12 kétüléses F-16D) egy ideje Lengyelország legfontosabb harci gépei. Ezek a vadászgépek jelenleg három századdal szolgálnak, közülük kettő Poznan-Krzesinyben, egy pedig Łaskban található.

Ezek az F-16-osok már most is nagy teljesítményű harci gépek, és a NATO-üzemeltetők legerősebb F-16-inak számítanak.

A gépek konform üzemanyagtartállyal (CFT) konfigurálhatók, és AIM-120C-5/7 Advanced Medium-Range Air-Air (AMRAAM) és AIM-9X Sidewinder rakétákkal vannak felfegyverezve, amelyek a JHMCS segítségével a gép hossztengelyéhez viszonyítva nagy szögeltéréssel is indíthatók.

A jelenlegi levegő-föld támadóeszközeik közé tartozik az AGM-65 Maverick levegő-föld rakéta, az AGM-154 Joint Standoff Weapon (JSOW) és az AGM-158A/B Joint Air-Surface Standoff Missile (JASSM), valamint a Paveway lézer- irányítású bombák és Joint Direct Attack Munitions (JDAM). A repülőgépek Sniper célzókonténerrel vannak felszerelve.

A frissítést követően a lengyel F-16-osok magas szintű harcképességűek lesznek mindaddig, amíg az F-35-ösök teljesen bevethetővé nem válnak, és ezután is képesek lesznek együtt harcolni ezekkel a repülőgépekkel. Ezen túlmenően az F-16V frissítések segítik a lengyel légierőt az F-35-ös integrálásában, néhány jelentős közös jellemzővel az avionika, különösen a radarok tekintetében.

A lengyel vadászhaderő csúcson tartásának sürgősségét – új beszerzések és modernizációs programok révén – a kelet-európai biztonsági helyzet változása okozta, pontosan amióta Oroszország 2022 februárjában megtámadta Ukrajnát. A modernizáció a háború kitörése óta felgyorsult. Lengyelország a hidegháborús korszakból származó szovjet gyártmányú MiG-29 Fulcrum és Szu-22 Fitter harci repülőgépei flottájának a cseréjét tervezi.

Mára mindössze 14 darab MiG-29-es maradt szolgálatban, miután 2023-ban hasonló mennyiséget adtak át Ukrajnának, hogy feltöltsék az Oroszországgal vívott háborúban megsemmisült MiG-29-es flottáját. Lengyelország várhatóan 2027-ben állítja le az utolsó MiG-29-eseket. Eközben az elöregedő Szu-22 Fitter változó szárnyállású földi támadó/csapásmérő repülőgépek utolsó darabjait a tervek szerint jövőre vonják ki.

Az új biztonsági helyzet arra is késztette Lengyelországot, hogy fontolóra vegye a jövőbeni F-35-ösök amerikai B61-12-es termonukleáris bombákkal való felfegyverzését. Az F-16-osok felszerelése ezekkel a fegyverekkel szintén lehetséges, bár a lopakodó vadászgép sokkal több előnyt kínál a nukleáris csapásmérő szerepben.

Lengyelország hamarosan megkezdi új, ötödik generációs vadászgépeinek átvételét. A megrendelt 32 darab F-35A változat első gépe augusztusban kigördült a gyártósorról, és bemutatták a Lockheed Martin texasi Fort Worth-i üzemében tartott ünnepségen. Az első pár F-35-öst – helyi nevén Hussar, vagyis Huszár – a tervek szerint decemberben szállítják át.

Fennáll az a lehetőség is, hogy Lengyelország tovább növeli vadászgép-készletét, és újabb új típussal, az F-15EX harci géppel, az Eagle legújabb verziójával erősíti légierejét. A Boeing tavaly szeptemberben jelentette be, hogy nem közzétett számú F-15EX-et adna el Lengyelországnak.

Még egy viszonylag kis számú F-15EX vásárlás is nagyon hasznos lehet Lengyelország számára, olyan képességekkel rendelkező platformot szolgálatba állítva, amely képességeket az F-16-os és az F-35-ös nem feltétlenül tud biztosítani. Különösen az Eagle II kínál lényegesen nagyobb hatótávolságot és hasznos teherbírást, ami különösen hasznos lehet Lengyelország számára, amikor az ország légterének a védelméről van szó, ahol a lopakodás nem feltétlenül lenne kritikus, és növeli a képességét, hogy csapásokat hajtson végre felszíni célpontok ellen. A jövőbeni hiperszonikus fegyverek hordozhatósága is vonzó lehet, mivel Lengyelország igyekszik tovább fejleszteni nagy hatótávolságú csapásmérő képességeit.

Lengyelország a közelmúltban bemutatta a dél-koreai gyártású FA-50-es könnyű harci repülőgépet. Tavaly júliusban Varsó megállapodást írt alá a Korea Aerospace Industries (KAI) vállalattal 48 darab FA-50-es vásárlásáról, a Dél-Koreából Lengyelországba irányuló hatalmas fegyvertranszfer részeként. A repülőgépeket gyorsan szállítják a harci repülőszázadok feltöltésére.

A szállítások felgyorsítása érdekében Lengyelország két különálló konfigurációban kapja meg az FA-50-eket. Az első 12 darab FA-50 Block 10-es szabványú gépeket 2023 közepén szállították Lengyelországba. A következő 36 repülőgépből álló csomag a fejlettebb Block 20-as konfigurációban készül, beleértve az aktív elektronikusan pásztázó (AESA) radart, a Sniper targeting pod célzókonténert, a Link 16-os adatkapcsolati berendezést és az AIM-9X Sidewinder rakétákat. A Block 20-as repülőgépek szállítása jövőre kezdődik.

A közelmúltban kritika érte az FA-50-es beszerzési üzletkötést, és különösen az ezekhez a repülőgépekhez való bizonyos fegyverek hiányát. Cezary Tomczyk lengyel védelmi miniszter-helyettes múlt havi parlamenti beszédében az FA-50-eseket „egy kiképző-harci repülőgépnek nevezte, amely kiképzésre szolgál, de nem harcra”.

A fő aggodalomra az ad okot, hogy az AIM-120 AMRAAM rakéták integrálása, amelyeket a Block 20-as verzióhoz vártak, de ami a KAI szerint sokkal tovább tarthat – ha egyáltalán megvalósítható.

„Az AMRAAM integrációjához az Egyesült Államok jóváhagyása szükséges” – mondta Chongho Yoon, a KAI alelnöke a Defense24.com-nak. „A megvalósíthatósági tanulmány elkészítése folyamatban van, mindennek három-négy éven belül meg kell történnie. Technikailag ez megvalósítható, de más területekkel is foglalkozni kell. A KAI jelenleg is dolgozik ilyen kutatásokon, és két-három éven belül tisztázódik a helyzet.”

Függetlenül attól, hogy az FA-50-ek végül megkapják-e az AMRAAM-ot, vagy sem, legalább hasznukra válik, ha kompatibilisek az F-16-ok által használt egyéb fegyverekkel. Ha Lengyelország több fegyvert vásárolna továbbfejlesztett Vipereihez, ezeket az FA-50-es flotta felfegyverzésére is használhatnák.

Az új harci repülőgépek mellett Lengyelország a szélesebb légvédelmi architektúrájába is befektet, nevezetesen, hogy az Egyesült Államok jóváhagyta egy új, légi korai figyelmeztető rendszer elemeinek megvásárlását, amelyek egy aerosztáton – egy személyzet nélküli, lekötött ballon – alapulnak.

Bár nem váratlanul, a Lengyelország számára javasolt Viper-fejlesztés bejelentése még inkább bizonyítéka az ország légierejének megerősítésére irányuló erőfeszítéseknek, mivel hatékonyabb elrettentő eszközt kíván nyújtani az esetleges orosz agresszió ellen. Lengyelország erősebb védőbástya kíván lenni arra az esetre, ha Moszkva agresszióval fenyegetné Lengyelországot vagy egy másik NATO-államot a térségben, ami miatt a tisztviselők egyre jobban aggódnak.

Moszkva terjeszkedése tükröződik a lengyel fegyveres erők fejlesztésében, és a védelmi kiadások megemelése is hozzájárult ahhoz, hogy Varsó jelenleg GDP-jének 4,23 %-át költi fegyveres erőire, ami több mint kétszerese a NATO két százalékos célkitűzésének. Míg a készülő F-35-ös flotta az egyik legnagyobb képességű európai légierő lándzsahegye lesz, a továbbfejlesztett F-16-osok a katonai modernizáció további kifejeződése lesz.

Dobos Endre

Kapcsolódó írások: https://aviatika.blog.hu/2024/08/29/megtortent_lengyelorszag_elso_f-35a_hussar_lopakodo_vadaszrepulojenek_roll-out_unnepsege

Kép: Polish Air Fprce

A bejegyzés trackback címe:

https://aviatika.blog.hu/api/trackback/id/tr8018717492

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása