Kép: KF-21-es Boramae; Aviacionline
Úgy tűnik, hogy az Egyesült Arab Emirátusok (EAE) érdeklődik a dél-koreai KF-21 Boramae vadászgépek iránt, mivel a két állam szorosabb védelmi kapcsolatokat épít.
Az Egyesült Arab Emírségek és a Dél-Koreai Légierő szándék-nyilatkozatot írt alá a dél-koreai vadászgépekkel kapcsolatos átfogó együttműködésről.
A megállapodást a Koreai Köztársaság Légierejének (RoKAF) vezérkari főnöke, Lee Young-su tábornok és az Egyesült Arab Emírségek Légierejének parancsnoka, Rashed Mohammed A. Al Shamsi tábornok írta alá, az utóbbi látogatása során a KF-21-es vadászgépeket és az FA-50-es könnyű támadórepülőket gyártó Korea Aerospace Industries (KAI) vállalatnál.
A megállapodás nem részletezte, hogy az Egyesült Arab Emírségek a repülőgépek konkrét megrendelése miatt érdeklődik Dél-Koreánál, mindazonáltal úgy vélik, hogy a szándéknyilatkozat előkészítheti az utat egy jövőbeli megállapodáshoz.
Az Egyesült Arab Emírségek először 2023-ban mutattak érdeklődést a KF-21-es iránt, a következő generációs vadászrepülőgépek beszerzésére irányuló terve részeként. Akkoriban a jelentések megjegyezték, hogy az Egyesült Arab Emírségek Tawazun Gazdasági Tanácsa levelet küldött a Dél-Koreai Nemzetbiztonsági Hivatalnak, amelyben kijelentette, hogy Abu Dhabi közvetlen együttműködést folytat a KF-21-es programmal kapcsolatban.
Az érdeklődés elmélyülhetett, miután az Egyesült Arab Emírségek légierejének légvédelmi parancsnoka és Kang Gu-young, a KAI elnöke februárban találkozott az Abu-Dzabiban megrendezett IDEX 2025 kiállításon, ahol a KAI főnöke tájékoztatta az Egyesült Arab Emírségek légierejének parancsnokát a KF-21-es jelenlegi állapotáról és fejlesztési lehetőségeiről a mesterséges intelligencia (AI) jövőbeli alkalmazása révén.
A KAI igyekszik helyet biztosítani magának a közel-keleti exportpiacon, ahol számos ország igyekszik korszerűsíteni hadseregét az állami szereplők növekvő biztonsági fenyegetései közepette, de a nyugati felszerelések vásárlásával járó korlátozások nélkül.
Az Egyesült Arab Emírségek delegációjának látogatásáról szólva Kang a KAI elnöke kijelentette: „A légierő parancsnokának látogatása lehetőséget adott arra, hogy bemutassuk a KAI magas szintű repülőgép-fejlesztési technológiáját, és megalapozhassuk a jövőbeli védelmi együttműködés bővítését.” "Továbbra is törekszünk a Közel-Keletre és Afrikába irányuló exportra."
Az Egyesült Arab Emírségek légiereje elsősorban a Mirage 2000-est és az F-16 Fighting Falcont üzemelteti, fejlettebb harci repülőgépeket keresnek, mióta az Egyesült Államokkal az F-35-ös lopakodó vadászgépekről folytatott tárgyalások megszakadtak.
Az Emirátus Királyság korábban 50 darab F-35 Lightning II-es vadászrepülőgépet, 18 darab fejlett drónt, és egyéb rakétákat tartalmazó csomag megvételét tervezte. A királyság később azonban úgy döntött, hogy felhagy a projekttel, miután az amerikai tisztviselőkkel folytatott tárgyalások holtpontra jutottak, és lassítani kezdték az értékesítési folyamatot.
Az Egyesült Államok vonakodása a repülőgépek Egyesült Arab Emírségek számára történő eladásáról az Egyesült Arab Emírségeknek Kínához fűződő szoros kapcsolatainak, valamint az Egyesült Államok azon kötelezettségének tulajdonítható, hogy Izrael megőrizze minőségi katonai előnyét a régióban.
Mivel az F-35-ről szóló tárgyalások elakadtak, az Egyesült Arab Emírségek megállapodást írt alá a francia Dassault Aviation társasággal 80 darab Rafale F4-es vadászgép vásárlásáról 2021 decemberében – amely a legnagyobb Rafale-megrendelés a világ bármely országától. Az első ilyen vadászgépet 2025 januárjában adta át a gyártó a királyság légierejének.
Nevezetesen, az Egyesült Arab Emírségek és a Dél-Koreai Légierő közötti szándéknyilatkozatot hónapokkal azután írták alá, hogy az Egyesült Arab Emírségek 2024 szeptemberében bejelentette, hogy nem kívánják újraindítani az F-35 Lightning II vadászrepülőgépek esetleges megvásárlásáról szóló tárgyalásokat.
A dél-koreai KF-21-es mellett az Emirátus érdeklődést mutatott egy másik fejlett generációs vadászgép, a török KAAN iránt is. Világos, hogy a királyság már elvetette az amerikai 5. generációs repülőgépbeszerzés lehetőségét.
Az Egyesült Államok hagyományosan az Egyesült Arab Emírségek elsődleges fegyverszállítója, 2019 és 2023 között az Emirátus fegyverimportjának 57%-át adta. Úgy tűnik azonban, hogy az ország most eltávolodik az Egyesült Államoktól, amint azt az F-35-ös alternatívái iránti érdeklődése mutat.
KF-21-es a dél-koreai vadászgép
A KF-21-es, egy fejlett szuperszonikus vadászgép a tervek szerint a dél-koreai légierő elöregedő F-4-es és F-5-ös flottáját váltja fel. A KF-21 Boramae vadászrepülőgép a tervek szerint a dél-koreai légierő elsődleges repülőgépe lesz, és várhatóan jelentősen javítani fogja az ország három lábon álló védelmi rendszerét, amely az Észak-Korea potenciális fenyegetéseinek elhárítására szolgál.
Tavaly a KF-21 Boramae, amelynek fejlesztését kilenc éve kezdték meg, jelentős mérföldkőhöz érkezett, amikor Dél-Korea és a KAI megállapodást írt alá 20 darab gép gyártásáról. Ezeket a vadászgépeket a tervek szerint 2026 végén adják át a Koreai Köztársaság légierejének (RoKAF).
A KAI főnöke, Kang a repülőgépet jobb alternatívának tartja, mint az európai 4.5 generációs vadászgépeket.
Kang, a légierő nyugalmazott hadnagya, aki korábban az F-4-es vadászgéppel repült, azt mondta: „Azt mondják, a KF-21-es egy 4.5 generációs vadászgép, de szerintem ezzel alulértékelik a gépet. A 4.5 generációs francia Rafale-hoz és az európai Eurofighter Typhoonhoz képest a teljesítménye kiemelkedő. Szóval én 4.9 generációs vadászgépnek tartom, ami közelebb áll az 5. generációhoz” (teljes lopakodó képességekkel rendelkező vadászgép).
Rámutatott a repülőgép radar-keresztmetszetére (RCS), amely közelebb pozícionálja a KF-21-est az ötödik generációs vadászgépekhez. Ezenkívül olyan fejlett funkciókkal is rendelkezik, mint az aktív elektronikusan pásztázó (AESA) radar és különféle elektronikai hadviselési berendezések.
A KF-21-es azonban távol áll az F-35-ös képességeitől, annak ellenére, hogy a repülőgép alakja erős hasonlóságot mutat az F-22-es vadászgéppel, de jelenleg nem rendelkezik belső fegyverrekeszekkel. Ez azonban a jövőbeli fejlesztések során változhat, ami a repülőgép generációs átértékeléséhez vezethet az ötödik generációs vadászrepülőgépek közé.
Nagy kérdés azonban, hogy a gép fejlesztői milyen hajtóművel kívánják elérni az 5. generációs szintet, mert a jelenlegi F414-GE-400-as hajtómű egy régi konstrukció, amelyet nem lopakodó gép számára fejlesztettek. Egy 5. generációs hajtóműnek nagyobb tengelyteljesítményt kell biztosítania, a nagyobb hűtési és fedélzeti elektromos rendszer teljesítmény-igényeihez mérten.
Ha ez megtörténik, a KF-21-es a negyedik ország lehet, amely 5. generációs harci repülőgépet fejleszt és üzemeltet. Jelenleg, konfigurációtól függően, a repülőgép kilenc-tíz külső fegyverfüggesztési ponttal rendelkezik.
A repülőgép levegő-levegő rakétákkal, bombákkal és M61A2 Vulcan gépágyúval van felszerelve. Tavaly a KF-21-es végrehajtotta az első éles fegyvertesztjét a nagy hatótávolságú levegő-levegő Meteor rakétával, valamint az IRIS-T rövid hatótávolságú levegő-levegő rakétával, tovább emelve a vadászgép képességeit.
A KF-21-nek több változatát tervezik:
· KF-21N haditengerészeti változat megerősített szerkezettel és 20%-al megnövelt szárnyfelülettel
· KF-21EA kétüléses elektronikai harc változat, hasonlóan az EA-18G Growlerhez
· KF-21EX a megcélzott 5. generációs változat, ahol a rakéták, bombák már a belső rekeszben foglalnak helyet
· KF-21SA az eredeti konstrukció exportváltozata a vevő igényei szerint.
Sok szakértő úgy látja, hogy a KF-21-es a globális fegyverpiac potenciális sztárja, gyors fejlődése és esetlegesen gyors szállítási képessége miatt. Ez a lehetőség Dél-Koreának, mint jelentős globális fegyverexportőrnek a sikereiből fakad, különösen az elmúlt évtizedben az FA-50-es könnyű támadó repülőgépekre vonatkozó több jelentős exportszerződése okán.
Kang kijelentette, hogy a KF-21-es egyik legfontosabb előnye a költséghatékonyság, mivel körülbelül 30-40%-kal olcsóbb, mint versenytársai.
A gyártási folyamatok továbbfejlesztett automatizálása révén erőfeszítések folynak az ár további csökkentésére. Egy dél-koreai tisztviselő anélkül, hogy egyetlen országot is megnevezne, elmondta, hogy számos közel-keleti nemzet figyelemreméltó és növekvő érdeklődést mutat az FA-50-es iránt.
Dobos Endre