AVIATIKA Katonai repülés

AVIATIKA Katonai repülés

Japán F-35B hordozóvá alakítja át helikopter hordozóit

2024. december 08. - AVIATIKA

Az új képek a japán Izumo osztályú JS Kaga (DDH-184) helikopter szállító romboló erősen módosított orrát mutatják, amint a hajó nemrég elhagyta a dokkját. A Kagát jelenleg a Japán Tengerészeti Önvédelmi Erők (JMSDF) F-35B Joint Strike Fighter hordozójává alakították.

Április 19-én kezdtek el terjedni az interneten a fotók a kikötőjét elhagyni készülő hajóról. A Naval News szerint a Kaga módosításainak első sorozata (amelyek eredetileg márciusban fejeződtek be) magában foglalta a hajó alakjának a megváltoztatását, a hajó orrkiképzését, és hőálló bevonat felvitelét a fedélzetre. A megelőző módosítások, amelyek magukban foglalják a Kaga hajótestének kiegyensúlyozását és szerkezeti megerősítését 2024-ben fejeződtek be.

Összességében a Kaga F-35B-hordozóvá alakításán végzett munka várhatóan 2027 elejéig folytatódik – írja az USNI News. A JS Kaga-t eredetileg 2015-ben bocsájtották vízre, majd 2017-ben állították üzembe.

A 2022 végén készült képek azt mutatják, hogy a hajó orra gyökeresen megváltozott. A rövid fel- és függőlegesen leszálló (STOL) képességű F-35B-re optimalizált felszálló pálya miatt lényegesen szélesebbnek tűnik. Ezenkívül a korábban a hajó elején látható Phalanx 20 mm-es fegyverrendszert (CIWS) is eltávolították, amely szükséges volt, hogy ne akadályozza a felszálló F-35B-ket, több fedélzeti helyet biztosítva a repülési műveletekhez.

Még 2018-ban a japán kormány úgy döntött, hogy módosítja két Izumo osztályú hordozóját, hogy lehetővé tegye számukra az F-35B-k üzemeltetését. Ezek az ambíciók régóta ismertek voltak annak ellenére, hogy a japán tisztviselők nyilvánosan az ellenkezőjéről beszéltek.

Mindkét hajó átalakítási munkája két szakaszra oszlik. Amint a Naval News kiemeli, az osztály első hajóján a JS Izumon 2021-ben fejeződtek be az első fázis módosításai. A 2015-ben üzembe helyezett hajó hőálló felszálló fedélzetet kapott, hogy elviselje az F-35B fúvócsövéből kiáramló forró gázokkal, valamint a fedélzet megvilágítását és a fedélzeti jelöléseket módosították. A módosítások második szakaszában, amely 2025 márciusában kezdődik, az Izumó repülőfedélzetét négyzetes alakúra átalakítják, amilyen a Kagáé is lett. Az Izumo módosításai szintén 2027-re fejeződnek be. Nemrég a Raytheon bejelentette, hogy egy nagy pontosságú megközelítést és leszállást segítő Joint Precision Approach and Landing System (JPALS) rendszert szállít az Izumónak – amely támogatja minden időjárási körülmények között az F-35B repülőgépek leszállását.

Az Izumo már végrehajtott néhány koncepciótesztet az amerikai tengerészgyalogság F-35B repülőgépeivel. A 2021 végén végrehajtott kísérletek során az USMC F-35B gépei nagyon rövid felszállásokat hajtottak végre a hajó még módosítás előtt álló repülőfedélzetén.

A múlt hónap végén japán tisztviselők felkeresték az olasz Cavour repülőgéphordozót, hogy felmérjék és megértsék, hogyan működnek a repülőgépek egy hordozóról. Tavaly japán katonatisztek figyelték a brit F-35B-ket, amint rövid fel- és függőleges leszállásokat hajtottak végre a brit királyi haditengerészet HMS Prince of Wales hordozójának fedélzetén.

Ahogy az USMC F-35B gépeivel végzett tesztek is sugallják, az Izumo osztályú hajókon olyan módosításokat hajtanak végre, amelyek javíthatják az interoperabilitást Japán F-35B repülőgépeket használó szövetségeseivel. Ez nem csak az Egyesült Államokra vonatkozik, hanem potenciálisan Szingapúrra is kiterjed. Japánhoz hasonlóan korábban Dél-Korea is azt tervezte, hogy Dokdo osztályú kétéltű rohamhajóját – amelyet eredetileg hasonlóan helikopterek üzemeltetésére terveztek – F-35B-hordozókká alakítják. A tengeralattjárók beszerzését előtérbe halyező újabb finanszírozási megszorítások azonban megkérdőjelezték ezeket a terveket, valamint az ország elkötelezettségét az F-35B-k beszerzése iránt.

Tokió is úgy döntött, hogy az F-35B iránti jövőbeni elkötelezettsége miatt a feladathoz adaptálja Izumo osztályú hajóit. A Lockheed Martin szerint a Japan Air Self-Defense Force (JASDF) 147 darab F-35-ös repülőgépből áll, amely 105 darab F-35A Joint Strike Fighter-ből és 42 F-35B-modellből áll. A JASDF F-35B-k, amelyeket Japánnak még át kell vennie, az Izumo osztályú hajókon teljesítenek majd szolgálatot.

Ezek és más változások a japán haditengerészeti prioritásokban – valamint Japán közelmúltbeli elkötelezettsége a védelmi kiadások növelése mellett – indokolt Kína utóbbi időben növekvő haditengerészeti képességeivel kapcsolatos szélesebb körű feszültségek közepette. Japánnak különös szerepe van a Kelet-kínai-tenger vitatott Szenkaku-szigeteinek védelmében. A szigetek valószínűleg sebezhetőnek bizonyulnának egy esetleges konfliktus során, és védelmüket az Izumo osztályú hordozókról indított F-35B-k segíthetik.

Kína saját repülőgéphordozó flottája intenzíven növekedett az elmúlt években. Az ország 2022-ben bocsátotta vízre Type 003-as repülőgép-hordozóját, 2019-ben pedig az első Type 075-ös helikopter hordozó hajóját.

A Japán hajóknak a valódi hordozókká való átalakítása talán mindennél jobban jelképezi Japán elmozdulását a szigorúan védekező katonai álláspontról egy olyan álláspontra, amely magában foglalja a hatalom kivetítését és az ezzel járó geopolitikai változásokat.

Dobos Endre

Kép: TWZ

A bejegyzés trackback címe:

https://aviatika.blog.hu/api/trackback/id/tr5818747520

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása