Képek jelentek meg, amelyeken az orosz Szuhoj Szu-57 Felon vadászgép új típusú tolóerővektor elfordító gázsebesség-fokozóval van felszerelve. A radikálisan átalakított konstrukció célja a Felon lopakodó tulajdonságainak javítása, bár az még nem ismert, hogy az új gázsebesség-fokozó mennyire lesz végleges.
A videók és fotók a Szu-57-es program második repülő prototípusának, a T-50-2-nek a gázsebesség-fokozóját mutatják, amely először 2011 márciusában repült. Ezt követően a gépet a továbbfejlesztett AL-51F-1 (izdelie 30) tesztelésére használták, amellyel először 2017 decemberében emelkedett a levegőbe, melynek csak az egyik hajtóműve volt az új AL-51F-1-es, a másik hajtóműve pedig AL-41F-1-es volt.
Ami figyelemre méltó, hogy a T-50-2 bal oldali gondolájába szerelt hajtóműnél, az a fúvócső, amely új lapos gázsebesség-fokozót kapott. Az AL-51F-1-es négyszögletes keresztmetszetű kialakítása, kisebb szerkezeti tömeget és alacsonyabb működési költségeket kínál a régebbi AL-41F-1-hez képest. A korábbi hajtómű alacsonyabb tolóereje miatt nem képes tartós 1.0 Mach feletti repülési sebességet biztosítani a gépnek utánégetők használata nélkül.
Alapvetően a Szu-57-es és a Szu-35-ös az AL-41F-1-es tengelyszimmetrikus tolóerővektor elfordító gázsebesség-fokozóval rendelkezik. Ezt háromdimenziós tolóerővektor elfordító gázsebesség-fokoznak is nevezik, amely a gép három tengelye körüli elfordulás vezérlésében vesz részt az aerodinamikai kormányfelületekkel együtt.
Kezdeti példányainál az AL-51F-1-es is megtartott egy hasonló háromdimenziós tolóerővektor elfordító gázsebességfokozót, de amit az új képeken látunk, az egy kétdimenziós típusú fúvócső, amely részt vesz a dőlésszög szabályzásban és ha aszimmetrikusan működtetik, akkor korlátozottan a hossztengely körüli elfordulásban is. Nem világos, hogy a fúvóka ferde beépítésének célja-e, hogy extra hatásfokot biztosítson az utóbbi esetben.
Ezt a fajta lapos fogazott kontúrral készített gázsebesség-fokozót az F-22 Raptor vadászgépen is használják elsősorban azért, hogy csökkentsék a sebesség-fokozóról visszaverődő radarjeleket a hengeres gázsebesség-fokozóhoz képest. Az előbbieken túl ezzel a megoldással alacsonyabb infravörös sugárzás is elérhető.
Jevgenyij Marcsukov, az Arhip Ljulka Tervező Iroda AL-51F-1-es fejlesztéséért felelős vezérigazgató szerint a Szuhoj számára nem volt fontos, hogy lapos gázsebesség-fokozót használjanak a Szu-57-hez a program elindításakor. A kétdimenziós gázsebesség-fokozót csak később rendelték meg, miután a Szu-57-esbe beépítették az AL-51F-1-es hajtóművet.
Mivel Szuhoj tervezőiroda nem engedett változtatni a repülőgép sárkányszerkezetén, „…ezért kitaláltunk egy meglehetősen bonyolult lapos gázsebesség-fokozót” – mondta Marcsukov.
A gázsebesség-fokozó négy egymástól függetlenül vezérelt csappantyúval rendelkezik, amelyek az égésgáz-keresztmetszet változtatásával és a gázok elfordításával szabályozzák a tolóerő nagyságát és irányát. A gázsebességfokozó csappantyúinak hűtése a kettős falú csappantyú két fala között átáramló levegővel valósul meg csökkentve ezzel a repülőgép infravörös jelét.
Marcsukov megerősítette, hogy 2023 nyarán sikeresen tesztelték a Szu-57-es új gázsebesség-fokozóját földi próbapadon, beleértve az utánégető üzemmódot is. Hozzátette, hogy az első repülést 2023 második félévére tervezték, de arról nincs adat, hogy ez mikor megtörtént.
A lapos gázsebesség-fokozó jelentős előnyökkel járna a gép mögötti légtérből való alacsony észlelhetőség javítása terén. A Felon eredeti kialakításával optimalizálták az alacsony észlelhetőséget elölnézetből, kevesebb figyelmet fordítva az oldalsó és a hátsó légtérből való észlelhetőségre. Ugyanakkor az átdolgozott gázsebesség-fokozók enyhén csökkentik a hajtómű tolóerejét, de ez egyértelműen elfogadható veszteségnek számít az általa hozott, javított alacsonyan észlelhetőség miatt, amelyre nagy szüksége van a gépnek.
Azt is érdemes megjegyezni, hogy a Szuhoj S-70 Ohotnyik nehéz szubszonikus, pilóta nélküli harci légijárműben használt AL-41F-1-es hajtómű változatához egy másik lapos gázsebesség-fokozó kialakítást is kifejlesztettek. Ebben az esetben a kétdimenziós gázsebesség-fokozó az infravörös és a radarjelek csökkentését szolgálja, de sokkal egyszerűbb, tolóerővektor elfordító vezérlés nélkül.
Az Ohotnyik először ideiglenes hajtóművel, normál hengeres kialakítású gázsebesség-fokozóval repült, majd az átdolgozott gázsebesség-fokozót a 2021 decemberében elkészült második gépre szerelték.
Ami az AL-51F-1-es lapos gázsebesség-fokozóval épített változatát illeti, annak jövője nagymértékben a Szu-57M változat elfogadásán múlik. A Felon ezen továbbfejlesztett változatán már javában folyt a munka, amikor a Szu-57-es gyártásba és szolgálatba állt, bár mivel az eredeti modellből mindössze 76 példányra van szerződése a gyártó vállalatnak, közel sem biztos, hogy programban marad a továbbfejlesztett gázsebesség-fokozó, legalábbis a közeljövőben.
A T-50M néven is ismert erősen modernizált Szu-57M változaton a formális munka akkor kezdődött, amikor 2018 októberében a Szuhoj szerződést kapott az orosz védelmi minisztériumtól. Később arról számoltak be, hogy 2022 közepén egy T-50M prototípus repülési tesztjei megkezdődtek, a sorozatgyártás pedig 2024 végére várható.
Az alacsony költségvetés és Oroszország háborúja Ukrajna ellen erősen befolyásolják a fejlesztés ütemét, de ha egy exportügyfél több Felont rendel, akkor az segíthet a Szu-57M további fejlesztésének és gyártásának beindításában is. Ezzel valószínűbbé válhat az AL-51F-1 hajtómű kétdimenziós tolóerővektor elfordító változatának gyártása is.
Dobos Endre
Kép: TWZ