AVIATIKA Katonai repülés

AVIATIKA Katonai repülés

A Lockheed F-35-ös szállítási teljesítése 2024-ben

2025. január 08. - AVIATIKA

A Lockheed Martin összesen 110 darab F-35-öst szállított le 2024-ben, ezzel elérve a szoftverfejlesztési késések miatt csökkentett gyártási célja felső határát – áll a társaság január 6-án a közösségi médiában közzétett nyilatkozatában.

A legfrissebb összesítés szerint az eddigi összes F-35-ös szállítások 15 év alatt meghaladják az 1100 darab sorozatgyártású repülőgépet.

A Lockheed további 22 darab F-35-öst szállított le december 4-e után, ami az utolsó havi frissített adat az év lezárása előtt.

A szállítási cél elmaradt a nemzetközi program 2024-es év kezdetéig tartó eredeti céljaitól. Néhány évvel ezelőtt a Lockheed vállalta, hogy az idei évtől évente 156 repülőgépet szállít le.

Az újonnan telepített Technology Refresh (TR)-3 avionikához a Block 4 szoftver tanúsításával kapcsolatos késések felborították a Lockheed terveit. Az F-35-ös Közös Programiroda (JPO) 2023 júliusától megtagadta a TR-3-as technikai frissítéssel felszerelt repülőgépek átvételét. A szállítási szünet tavaly július végéig tartott, bár a Lockheed továbbra is szállított néhány F-35-öst, de TR-2-es avionikával.

A JPO tavaly véget vetett a szállítási szünetnek, miután beleegyezett, hogy a legyártott F-35-ösöket csak kiképzési feladatokra veszi át. A harci kódolású gépekhez készült szoftver még mindig nem rendelkezik tanúsítvánnyal. A JPO arra számít, hogy a Lockheed még ebben az évben tökéletesíti a TR-3-as szoftvert az operatív küldetésekhez.

Az F-35 Block 4-es frissítő csomag kérdésekkel

Arra a kérdésre, hogy milyen eredményt biztosít az F-35-ös Block 4-es néven ismert jelentős fejlesztési projekt, Mark Kelly, az Air Combat Command főnöke kristálytisztán világossá tette, hogy a fejlesztéssel megszerzett új elektronikai hadviselési képességek vezetik a listát. A lopakodó repülőgép jövőbeli relevanciája egy nagy intenzitású konfliktusban pontosan ezen a fejlesztésen múlhat. Ezek a frissítések nagymértékben megerősítik azt, amit a ma az F-35-ösök fedélzetén már eddig is egy elektronikai hadviselés erőművének tekintenek. Jobban felkészítik a gépet a jövőbeli harcokhoz, ahol az elektromágneses spektrumon belüli csata uralása várhatóan abszolút kritikus tényező lesz a győztesek és vesztesek meghatározásában.

Mark Kelly tábornok a Colorado állambeli Aurorában rendezett 2023-as Air & Space Forces Association Warfare Symposium[1] média kerekasztal-beszélgetése során hangsúlyozta a jelenlévő újságíróknak, hogy mennyire fontosak lesznek az elektronikai hadviselés fejlesztései az F-35-ös számára. Az átfogó modernizációs fejlesztést a Lockheed Martin vezetésével az elkövetkező években az F-35 A/B/C változatainál végrehajtják.

A legtöbb, amire szükség van az F-35-nél egy háborúban, az pont a Block 4-es csomag elektronikai hadviselési képességein múlik. Ezek a képességek pedig a hardver- és szoftverkészleten nyugszanak, valamint a TR-3-as Technology Refresh frissítésen, amely biztosítja a Block 4-es csomag elektronikai harc képességeit.

A Block 4-es frissítéseinek sikeres integrációja a TR-3-as néven ismert külön frissítő csomagon múlik, amely az F-35-ös magprocesszorát, memóriaegységét, panoráma pilótafülke kijelzőrendszerét és a kapcsolódó avionikáját kívánja modernizálni. A TR-3-as csomagot az F-35-ös új „számítógép-gerincének” nevezik, mivel várhatóan 25-ször nagyobb számítási teljesítményt biztosít, mint az F-35-ös meglévő TR-2 számítási rendszere.

A számos új EW-képessége közül, amelyet az F-35-ös kap a Block 4-es csomaggal és amelynek leginkább szüksége van a megnövelt feldolgozási teljesítményre, az a Northrop Grumman által fejlesztett vadonatúj tübbfunkciós AN/APG-85-ös AESA radar. Bár jelenleg nagyon keveset tudunk az új radarról, az F-35-ös Közös Programiroda megerősítette, hogy a Block 4-es csomag keretében az összes – A/B/C – változaton cserélik a meglévő AN/APG-81-es radart, melyet szintén a Northrop Grumman készített.

A Block 4-es frissítéseinek teljes listája továbbra is titkos és valószínűleg korlátozott mértékben még mindig változik, de a gép DAS megosztott optikai rendszerének és EOTS elektrooptikai célzórendszerének jelentős fejlesztése ismert. Ezzel szemben a repülőgép EW-csomagjának további jelentős fejlesztései biztosak, de a részletek nagyrészt meghatározatlanok maradtak.

Mindazonáltal az a konszenzus a légierő tisztviselői között, hogy a TR-3-as és az általa várható feldolgozási teljesítmény nélkül a Block 4-es nem tudná biztosítani azt, amire a szolgálatnak szüksége van az F-35-ös programban. Ez az F-35-ös továbbfejlesztett képességeiről szól, és megerősíti a gép már amúgy is nagy teljesítményű EW-készletét, amely táplálja az átfogó Automated Logistics Information System[2] (ALIS) háttér-kibertámogatási infrastruktúrát.

A Lockheed Martin leírása szerint „az ALIS a képességek széles skáláját integrálja, beleértve az üzemeltetést, a karbantartást, a prognózist, az ellátási láncot, az ügyfélszolgálati szolgáltatásokat, a képzést és a műszaki adatokat”, hogy az F-35-ös információs infrastruktúrájaként szolgáljon. A lopakodó repülőgép rendelkezik azzal a kritikus képességgel, hogy jeleket gyűjtsön az azokat kibocsátó ellenséges radaroktól, és amint az adat bekerül az ALIS rendszerbe, maga az F-35-ös képes az amerikai fegyveres erők és a potenciális partnernemzetek számára aktuális, használható információkkal szolgálni az ellenség elektronikai harcrendjéről.

A szoftvernek, a hardvernek és az elektronikai harc rendszernek együtt képesnek kell lennie arra, hogy egy nagyon-nagyon robusztus EW-környezetben is működni tudjon. A F-35 Block 4-es túlélő képességének biztosításában egy ellenséges környezetben nagy szerepet játszik az általa felszívott küldetési adatoknak a harci felhőbe való továbbítása és terjesztése. Kelly megjegyezte, hogy tapasztalt negyedik generációs pilótaként, aki lehetőséget kapott az F-35-ös megismerésére, már látja, hogy a Block 4-es és a TR-3-as csomag hogyan segíti kezelni mindazt az elektronikai felderítési adatot, amelyet a továbbfejlesztett F-35-ösök gyűjtenek.

A TR-3-as frissítő csomag integrálása azonban késedelmet okoz

A Pentagon 2023 nyarán leállította az F-35-ös szállításokat, mert a TR-3-as frissítés már a gyártásban lévő gépekre is érvényes.

A Pentagon terve szerint az újonnan épített F-35-ösök tárolási állapotba kerültek, amint lekerültek a Lockheed Martin Fort Worth-i létesítményének gyártósoráról. Ennek oka a TR-3-as hardver kiforratlansága. Ahelyett, hogy az egységekhez szállítanák, a repülőgépek tucatjait ideiglenesen Fort Worthben tárolták. Az első sorozatgyártású TR-3-assal frissített gépek 2024 februárjában kezdtek testet ölteni, de ezek a repülőgépvázak csak július vége előtt készültek el.

2023 nyarától kezdve a gyártósorról a TR-3-as hardverrel lekerülő F-35-ös repülőgépeket nem vették át mindaddig, amíg a megfelelő harcképességet a felhasználók elvárásainak megfelelően nem érvényesítik.

Míg a TR-3-mal felszerelt F-35-ösök átmeneti tárolásra kerültek, addig a korábbi TR-2-es hardverrel rendelkezőket továbbra is a szokásos módon szállítják.

A TR-3-as frissítés által biztosított képességek

Integrált magprocesszor

·        Többfunkciós magprocesszor a repülőgép-radar, a DAS rendszer, az elektronikai hadviselés, a kommunikáció, a vezérlés, a pilótafülke és a sisakkijelzők adatainak feldolgozásához

·        37-szeres számítási teljesítmény növekedés a tervezett képesség frissítésekhez

·        Az ICP rendszer fokozott szoftverstabilitást, nagyobb megbízhatóságot és fokozott diagnosztikát biztosít, ami csökkenti a fenntartási költségeket

Panoráma pilótafülke kijelző - elektronikus egység

·        A kapacitás az ötszörösére nő a modern többfunkciós processzorokkal

·        Két független biztonsági kritikus kijelzővezérlő processzor a bal és jobb kijelzőhöz a redundancia érdekében

 

Repülőgép memóriarendszer

·        Hússzor nagyobb tárhelyet kínál az előző rendszerhez képest, ami lehetővé teszi az érzékelők fokozott adatgyűjtési képességét a helyzetismeret bővítése érdekében.

 

·        Amint a TR-3-as frissítés megtörténik, az F-35-ös készen áll a Block 4-es modernizálásra. Többek között a Block 4-es csomag lehetővé teszi a gépek számára, hogy többféle precíziós fegyvert hordozzanak, nagymértékben javítja az elektronikai hadviselési képességét és jobb célfelismerést biztosít.

 

 

Dobos Endre

[1] Air & Space Forces Association Warfare Symposium: légi -és űrerők egyesülésének hadviselési szimpóziuma

[2] Automated Logistics Information System (ALIS): automatizált logisztikai információs rendszer

A bejegyzés trackback címe:

https://aviatika.blog.hu/api/trackback/id/tr1418771030

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása