Az EuroDASS konzorcium, az Eurofighter Typhoon „Praetorian” védelmi csomagért felelős ipari együttműködés a tervezési munka és a technológiai repülési kísérletek befejezését követően nyilvánosságra hozta a Typhoon érzékelő és zavaró képességei következő generációjának részleteit. Az EuroDASS partnerei, a Leonardo, az ELT Group, az Indra és a Hensoldt, Európa önálló elektronikai hadviselési szakértelmére támaszkodva, a rendszerintegrátor BAE Systems-szel együttműködve fejlesztik a rendszert a Typhoon Next Generation program támogatására.
A Praetorian rendszer egy moduláris rendszer, amely elektronikai ellenintézkedések (ECM), elektronikai támogató intézkedések (ESM), rakéta közeledés figyelmeztető rendszerek (MAW), lézeres figyelmeztető vevők (LWR) és vontatott radarvezérlésű rakéta csali (TRD) antennáiból áll. A rendszer 20 fő cserélhető egységre (LRU) van felosztva, és az összes alkatrészt egy Teldix GmbH Defensive Aids Computer (DAC) vezérli.
A DASS rendszer elektronikai támogatási intézkedés csomagot (ESM) tartalmaz, és radarsugárzás-érzékelő vevőantennákkal (RWR) van felszerelve. Az RWR-t úgy tervezték, hogy digitális vevőantennák segítségével észlelje a fenyegetést okozó radarokat, amelyek a szárnyvégi áramvonalas konténerekben helyezkednek el, így teljes 360°-os lefedettséget biztosítanak 1°-nál jobb pontossággal azimut szerint. Ezek a passzív antennák 100 MHz-től 10 GHz-ig képesek azonosítani a rádiófrekvenciákat, ami szinte minden típusú radarrendszer észlelésére elegendő, sőt más rádiófrekvenciás források, például rádiók vagy adatkapcsolati rendszerek észlelésére is alkalmas.
A rendszer az érzékelt adatokat összehasonlítja az elektronikai támogató intézkedés csomag (Electronic Support Measures Suite, ESM) radarjel adatbázisával. Ezen információk felhasználásával az ESM lehetővé teszi a radar és így a platform azonosítását, majd folyamatosan megjeleníti azt egy mozgó térképen vagy többfunkciós kijelzőn. Ez valójában egy 360°-os repülőgép körüli fenyegetéskép, beleértve az azonosított célokkal, azok aktív zónáival együtt. Ez lehetővé teszi a pilóta számára, hogy ezen zónák ismeretében repüljön, hogy elkerülje az észlelést vagy a támadást. Így a rendszer nem csak figyelmezteti a pilótát, hanem segít a potenciális célok felkutatásában, azonosításában.
Az Eurofighter Typhoon rendelkezik egy belső elektronikai ellenintézkedési rendszerrel (ECM), amely digitális rádiófrekvenciás memóriát (DRFM) és digitális frekvencia-generátort használ, hogy egyszerre és nagy hatótávolságból legyen képes zavarni több légi és földi radarrendszert. Minden adó- és vevőmodul (T/R) Vivaldi antennákból áll, amelyek passzív módon meg tudják határozni az adók helyét. Az antennák a szárnyvégeken lévő áramvonalas konténerei előtt, mások pedig a bal oldali konténer hátsó felületénél helyezkednek el, így biztosítva a 360°-os lefedettséget. A radar T/R moduljai gallium-arzenid (GaAs) alapúak és a 6-18 GHz-es frekvencia-tartományban működnek. A modulonkénti kimenet 50 Watt sugárzási teljesítményű.
Lehetséges, hogy az Elettronica által kifejlesztett Cross Eye (X-Eye) rendszert utólag integrálják egy második antenna beillesztésével a jobb oldali szárnyvégi konténerbe A Phase 1 Enhancement (P1E) részeként a Typhoon új antennákat kapott, amelyek szélesítették a frekvencia-tartományt, növelték a teljesítményt, valamint továbbfejlesztették a rádiófrekvenciás memóriát és ECM-technikákat.
A következő generációs jövőbiztos elektronikai hadviselési rendszer biztosítja a helyzetismeretet és a túlélést az új és folyamatosan változó fenyegetésekkel szemben egészen 2060-ig és azt követően.
A legfontosabb jellemzők közé tartozik a fejlett komplex fenyegetés jellemzés, a digitális rádiófrekvenciás memória (DRFM) képességei és interfészek biztosítása egy külső, nagy teljesítményű elektronikai támadóegység számára az ellenséges légvédelmi (SEAD) rendszerek elleni küldetésekhez, ami kulcsfontosságú NATO-követelmény. A szélessávú aktív elektronikusan pásztázó (AESA) radar elektronikai ellenintézkedései (ECM) megnövelt teljesítménnyel működnek az önvédelem érdekében.
A Typhoon új védelmi támogató-alrendszerét (Defensive Aids Sub-System, DASS) utólag illesztik a gép rendszerébe, amely a római elit testőrségtől származó Praetorian nevet kapta. Nem lesz hatással a Typhoon külső formájára, és nem jelent korlátozást a jelenlegi repülési jellemzőire. Ez biztosítja az új építésű repülőgépekbe való egyszerű integrálást, valamint a már üzemben lévő repülőgépekre való utólagos felszerelést. A Typhoon jobb képességű, nagyobb túlélő képességgel rendelkező és könnyebben bevethető gép lesz, és az elkövetkező évtizedekben kielégíti a légierő hadműveleti igényeit szerte Európában és a Közel-Keleten.
Az EuroDASS konzorcium már befejezte a következő generációs rendszer fejlesztésének jelentős részét, beleértve a „Praetorian eVolution” koncepciós fázist és az új berendezés repülési próbáját.
A koncepció véglegesítését követően a 2023-as kísérletek során digitális vevő- és sávszélesítő technológiákat vezettek be és teszteltek egy speciális tesztrepülőgépen. Aztán 2024-ben sikeresen végrehajtották a repülési próbákat egy Eurofighter Typhoon fedélzetén. A képességek további érlelése mellett a partnerek jelentős adatokat gyűjthettek reprezentatív fenyegetési forgatókönyvekről a további fejlesztés támogatása érdekében.
Mivel az elkövetkező évtizedekben a repülőgépek elleni fenyegetések várhatóan gyorsan fejlődnek, a Typhoon új védelmi képességeit adatközpontú architektúrával tervezik.
Ez magában foglalja a nagy sebességű, nagy sávszélességű infrastruktúra biztosítását, amely nyers jeladatokat továbbít egy fejlett központi feldolgozó központba. Ez lehetővé teszi a pilóták számára, hogy egyszerre több nagyobb távolságban lévő összetett fenyegetést azonosítsanak és rangsoroljanak. A kognitív elektronikai hadviselési egység (CEW), a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás segítségével feldolgozza a rögzített, nagy pontosságú adatokat, és reagál az új fenyegetésekre, amint azok megjelennek.
A már működő Praetorian rendszer több mint 30 éve védte a repülőgépet az olyan fenyegetésektől, mint az infravörös és radarvezérelt rakéták. A folyamatban lévő Eurofighter négy országra kiterjedő Phase 4 Enhancement (P4E) csomag keretében ezt a rendszert továbbfejlesztik, hogy a lehető legtöbbet hozhassák ki a Typhoon AESA radarjának a lehetőségeivel együtt, beleértve a már üzemben lévő európai közös radarrendszert (ECRS).
Forrás: Leonardo UK
Dobos Endre
Kapcsolodó írás: https://aviatika.blog.hu/2025/04/19/az_eurofighter_typhoon_hosszu_tavu_fejlesztesi_programja_biztositja_a_gep_jovobeli_bevetesi_kepesege